Ahad, 18 November 2012

Diserang Lanun

Travelog Anak Kapal Dagang

Sebut saja lanun, apa yang terlintas di fikiran kebanyakan kita?

Orang bermuka bengis dengan sebelah mata ditutup dengan sekeping benda hitam. Ada parut besar berjahit di pipi dan kening. Ada gigi emas dan banyak gigi lain yang rongak. Sebelah tangan kudung, diganti dengan cangkuk besi tajam berkilat. Naik kapal layar kayu besar yang usang, tapi ada meriam. Ada terkibar bendera gambar tengkorak bersama dua batang tulang bersilang.

Sebetulnya adakah lanun yang ada sekarang seperti ini?

Tidak. Itu hanya lanun dalam filem-filem epik seperti Pirates Of Carribean. Sengaja mereka reka lanun-lanun berkostum begitu supaya mudah penonton mengenalinya. Tapi barangkali ada yang akan berkata, lanun sebegitu wujud di era Christopher Columbus dulu. Boleh jadi.. Mungkin juga Laksamana Cheng Ho pernah terserempak dengan lanun seperti ini sebelum sampai ke Melaka. Mungkin saja, aku tidak tahu.

Baiklah. Jika benar susur-galur asalnya suku-sakat lanun sebegitu, maka profesion ini mengalami evolusi yang hebat, seiring dengan kemajuan dunia. Di zaman millenium ini, mereka tampil serupa sahaja seperti pelaut lain. Cuma mungkin mereka ini lebih cekap dan mahir, kerana sebilangan daripada mereka adalah pesara tentera laut, bekas komando ataupun kumpulan militan-militan pengganas di negara bergolak.

Masih segar dalam ingatan dua buah kapal tangki milik Malaysia ditawan lanun Somalia di Teluk Aden tidak berapa lama dulu. Aku tiada di situ semasa peristiwa itu berlaku. Tetapi aku pernah berkhidmat di atas salah sebuah kapal tersebut beberapa tahun sebelum kejadian.

Kisahnya memang menarik dan dramatik, seperti yang diceritakan oleh seorang rakan baik yang turut menjadi tawanan. Namun begitu, aku tidak mahu menulisnya kerana cerita aku nanti bukan ‘first hand’ lagi. Aku lebih suka bercerita apa yang aku alami sendiri.

Sebelum itu, mari aku terangkan serba sedikit jenis-jenis lanun dulu.

i- Sea Robberies; Lanun jenis ini mencuri senyap-senyap. Target mereka adalah pada alatan-alatan, bekalan makanan di atas kapal dan juga barang-barang dalam kontena. Mereka boleh jadi terdiri daripada pekerja-perkerja di pelabuhan dan penduduk-penduduk di sekitarnya.

ii- Hijacking; Lanun jenis ini agresif dan ganas. Mereka datang dengan senjata api, tanpa berselindung. Target mereka ialah, wang tunai, barang-barang berharga milik anak-anak kapal, kargo berharga seperti minyak diesel dan minyak kapal terbang, ataupun kapal itu sendiri dirampas untuk dijual.

iii- Ransom; Lanun jenis ini paling bahaya. Mereka menawan anak-anak kapal sebagai tebusan dan menuntut duit berjuta-juta daripada syarikat pemilik kapal itu.

Aku hanya berpengalaman berhadapan dengan menghadapi lanun jenis sea robberies saja.

Satu hari kapal kami berlabuh sauh di perairan Belawan, Sumatera. Daerah Belawan ini didiami majoritinya suku kaum Batak, yang mahir dengan laut. Mereka terkenal dengan kegiatan perlanunan di samping membuat pekerjaan nelayan turun temurun.

Kapal menunggu kira-kira 3 batu dari darat kerana giliran untuk masuk ke pelabuhan dijangka dua hari lagi. Banyak sekali bot-bot nelayan di sekeliling kapal sedang menjalankan aktiviti menagkap ikan. Ada juga bot yang datang merapati kapal.
Kami perlu sentiasa mengawasi mereka. Dibimbangi mereka memanjat kapal. Jadi sebelum mereka berbuat begitu, kami beri amaran pada mereka dengan membunyikan hon agar mereka pergi ke jarak yang lebih selamat. Namun ada juga bot yang tidak mengendahkannya.

Lewat petang itu ada dua buah bot menghampiri kapal. Mereka berhenti menangkap ikan di sekitar haluan. Permintaan kami supaya pergi jauh sedikit tidak mereka hiraukan. Jadi, anak-anak kapal yang bertugas terpaksa berkawal dan melakukan ‘round check’ lebih kerap di haluan. Lubang rantai sauh dipastikan tertutup kemas agar tiada yang menyusup naik melaluinya.

Ramai juga orang yang berada di atas setiap bot. Mereka menangkap ikan dengan menggunakan kail jenis perambut. Sambil menghenjut-henjut tali perambut, mereka bersembang riang sambil melihat kapal kami. Mungkin mereka rasa kagum.

Ralit kami melihatnya. Sekali mereka tarik, tiga empat ekor ikan bergantung pada mata perambut. Banyak sekali hasil tangkapan yang mereka perolehi. Merjelang senja, kedua-dua bot itu menhidupkan enjin lalu pergi. Selepas itu kami menjalankan tugas seperti biasa.

Aku bertugas dari pukul 4 hingga pukul 8 pagi, dan juga dari pukul 4 petang hingga pukul 8 malam. Selepas solat isyak dan menonton berita di siaran SCTV, aku masuk tidur awal supaya aku dapat bangun sebelum pukul 4 pagi esoknya.

Namun aku tersedar kira-kira pukul dua pagi kerana siren amaran dibunyikan. Diikuti dengan pengumuman, “Pirate onboard! Pirate onboard! Pirate Onboard” melalui ‘public addressor’. 

Agak lama aku menunggu pengumuman lanjutan, iaitu ke mana harus anak-anak kapal berkumpul. Tiada pula kedengaran arahan itu diberi.

Aku pun naik ke anjung untuk melihat apa yang terjadi. Aku dapati pegawai dan kadet yang bertugas pucat dan kelam kabut. Tiada pula kelihatan kapten di situ yang sepatutnya mengepalai ‘control party’ dan memeberi arahan kepada ‘attack party’ dan ‘support party’ dari anjung.

“Di mana lanun?” aku bertanya.

Kadet bertugas hanya menunjuk ke haluan. Kelihatan anak-anak kapal di atas geladak, dalam keadaan huru-hara.

Bersambung…