Ahad, 28 Oktober 2012

Jom Shopping Di Luar Negara...

Travelog Anak Kapal Dagang

Tanggapan rakan-rakan, bahkan mungkin orang lain juga; 
-Barang-barang di luar negara harganya murah.
-Membeli pakaian jeans atau denim di US murah dan origional.
-Membeli barangan elektrik di singapura murah dan berkualiti. 
-Membeli pakaian dan perhiasan di eropah lebih eksklusif dan 'high class'.

Tanggapan ini ada yang betul dan ada bahagian yang tidak betulnya...
  
Finland - negara kelahiran telefon Nokia. Hajatku sewaktu mula-mula sampai di sini adalah mahu mencari telefon bimbit murah. Waktu itu Nokia masih mendominasi pasaran telefon bimbit dunia. Dan model terbaru yang sedang hangat di pasaran waktu itu adalah Nokia 8250, atau lebih dikenali dengan gelaran Nokia Butterfly.

Tentu sekali telefon Nokia 8250 di Finland dijual dalam mata wang euro. Jika dilihat pada angka harganya, sungguh kelihatan tersangat murah. Namun ia hanyalah pesona ilusi semata. Jika nilai dalam mata wang euro itu ditukarkan kepada nilai ringgit, pasti mampu membulatkan biji mata.

Banyak juga kedai di Bandar Kotka yang menjual telefon model itu ditinjau. Setelah di congak-congak, memang tidak berbaloi. Hajatku terbantut. Baik beli di negara sendiri, jauh lebih murah. Apalagi kalau hanya diberikan waranti kedai. Jika rosak dalam tempoh jaminannya nanti, adakah aku sanggup datang kembali ke Finland hanya mahu membaiki telefon semata-mata?

Satu kegilaan orang-orang muda sedikit waktu dulu adalah jenama ‘Planet Hollywood’. Banyak outletnya dibuka di bandar-bandar besar ataupun tempat tumpuan pelancong. Kerana ia ditunjangi oleh ikon-ikon hero filem antarabangsa yang terkenal, tidaklah sukar menarik pengunjung datang berbondong-bondong. Anak-anak kapal tidak terkecuali. Boleh dikatakan setiap kali naik ke darat di mana-mana negara, kedai Planet Hollywoodlah antara yang dicari.

Harga sehelai T-shirt di sini menyamai harga 5 atau 6 helai T-shirt di kedai biasa. Seorang krew kapal membeli sehelai T-shirt Planet Hollywood di Cape Town. T-shirt itu bewarna putih dan mempunyai gambar yang cantik di depannya. Balik sahaja ke kapal, dia memakainya dan ke sana ke mari menayangkan kepada sesiapa sahaja. Dia  bercerita dengan megahnya, bagaikan dia setara dengan Sylvester StalloneBruce Willis ataupun Arnold Schwarzenegger yang memiliki Planet Hollywood tersebut.


Tiga hari selepas itu, dia tidak lagi memakainya. Barangkali dibasuh, fikirku. Hari-hari seterusnya juga tidak kelihatan dia pakai. Apabila ditanya, dengan muramnya dia memberi tahu, dia kecewa apabila gambar pada baju itu luntur setelah dicuci.

Dia menunjukkan baju tersebut. Aku lihat gambarnya terkopek-kopek, bagaikan baju ‘bundle’ yang dijual lelong di pasar malam saja. Dia mengeluh rugi. Kualiti baju itu tidak setanding dengan jenamanya yang gah. Baju Planet Hollywood ciplak yang berharga belasan ringgit pun lebih tahan lasak, katanya.

Begitulah juga keadaannya bila anak-anak kapal membeli seluar jeans Levi’s di Bourbon Street, New Orleans. Tidak semua jeans Levi's di situ origional buatan USA. Kebanyakannya punyai tag ‘Made in Honduras’ ataupun ‘Made in Nicaragua’. Dan apa yang lebih mengecewakan, semuanya adalah ‘American size’. Tiada yang fit untuk orang Asia. Seluarnya terlebih panjang. Apabila kaki seluar itu dipotong, ‘cutting’nya akan lari. Nampak jelik bila dipakai (kata peminat jeans tegar).

Seorang rakan rapat membeli jam tangan Casio Baby-G di Houston, Texas. Waktu itu, model jam itu dikatakan cun dipakai oleh muda-mudi. Apalagi kalau jam tersebut diimport ataupun dibeli di luar negara. Bolehlah dijadikan modal untuk bergaya sakan dan menunjuk-nunjuk.
Tiga bulan selepas membelinya, sewaktu sahabatku itu bercuti di rumah, dia membelek-belek jam tangan kesayangannya itu. Tiba-tiba dia terkejut lalu terkedu. Bersama-sama dengan logo Casio terukir pada bahagian bawah jam itu, terdapat satu ayat mengandungi tiga patah perkataan yang benar-benar membuatkan hati sahabatku itu terluka;
‘MADE IN MALAYSIA’

Warrrrrghhh!!..............  %$#@!!!!