Jumaat, 19 Oktober 2012

Sabun Mandi Sebagai Tukaran

Travelog Anak Kapal Dagang

Ketika ini sahabat penulis saya, Tuan Abdul Latip sedang berada di bumi Mesir untuk mengumpul bahan bagi karya beliau seterusnya, iaitu As-syahid Imam Hasan Al-Banna. Paparan status-status terkini di facebook beliau yang disertakan gambar-gambar menarik menyebabkan ingatan lama membuak-buak kembali dalam fikiran.

Ya, bumi Mesir juga tidaklah terlalu asing pada saya. Pelabuhan Adabiyah, Pelabuhan Suez, Terusan Suez dan Pelabuhan Said adalah tempat rutin kapal tangki lawati. Pelabuhan Adabiyah adalah pintu masuk utama minyak sawit pelbagai gred ke Mesir dan negara-negara sekitarnya seperti Tunisia, Algeria, Maghribi dan Sudan. Dalam seminggu, sekurang-kurangnya dua biji kapal tangki memunggahkan muatan minyak sawit yang diangkut dari Asia Tenggara di sini.

Minyak sawit ini apabila tiba di Mesir, sudah tentulah harganya lebih mahal disebabkan kos pengangkutan. Di sini, minyak sawit diproses menjadi produk-produk konsumer seperti mana juga di Malaysia. Salah satu produknya ialah sabun mandi. Tapi apa yang saya fahami, sabun mandi yang dibuat daripada minyak sawit agak mahal.

Bagi kami anak-anak kapal pula, boleh dikatakan mewah dengan sabun mandi. Manakan tidak, setiap dua minggu kami dibekalkan dengan empat ketul sabun mandi. Ini sangat berlebihan kerana kebiasaannya saya dan anak-anak kapal yang lain cuma menggunakan seketul atau dua sahaja sabun mandi dalam sebulan.

Keadaan ini menyebabkan laci di kabin-kabin anak kapal dipenuhi dengan sabun mandi. Hendak dibuang, sayang. Hendak diguna, sudah tidak terguna. Jadi satu-satunya cara paling ekonomi untuk 'melupuskan' sabun mandi ini adalah sewaktu melalui Terusan Suez.

Ada anak-anak kapal yang sengaja mengumpul sabun-sabun mandi dan menunggu sehingga kapal melalui Terusan Suez ini untuk dibuat sebagai tukaran sistem barter.

Semasa kapal melalui terusan ini, banyak penjaja-penjaja arab menaiki kapal untuk berniaga. Kebanyakan barang yang dibawanya adalah kraftangan seperti daun papyrus yang ditulis ayat-ayat Al-Quran, piramid kristal, tasbih, jam loceng, lampu suluh kecil dan sebagainya. Namun yang paling mendapat perhatian anak-anak kapal ialah minyak wangi.

Ada minyak wangi berjenama antara bangsa. Tidak kurang juga berjenama arab. Semuanya wangi-wangi! Dan yang paling bagusnya, peniaga-peniaga arab ini menerima bayaran pembelian minyak wangi ini dengan sabun mandi. Sebotol minyak wangi boleh di'barter'kan antara lapan hingga lima belas ketul sabun mandi, bergantung pada mahal atau murahnya harga minyak wangi itu.



Saya sendiri membeli empat botol minyak wangi dengan berpuluh ketul sabun mandi sebagai tukaran. Ringan mulut saya bertanya pada peniaga-peniaga arab apa yang mahu dibuatnya dengan sabun-sabun mandi yang banyak itu. Kata mereka, selain daripada menjualnya kembali, dia juga akan menghadiahkan sebahagiannya kepada anak-anak gadis mereka!

Oh...