Ahad, 14 Oktober 2012

Kapal Timbul Di Puncak Pokok

Travelog Anak Kapal Dagang

Melalui sungai Rio De La Plata ini sungguh mencabar. Kapal perlu dikemudi secara manual, iaitu seorang jurumudi perlu mengendalikan stereng. Jurumudi ini akan menerima arahan daripada Kapten ataupun Jurupandu berapa darjah stereng perlu dipusing, sama ada dipusing ke kiri ataupun ke kanan dalam menentukan haluan kapal.

Selekoh-selekoh sungai yang tajam memerlukan pengendalian strereng yang cekap dan tepat. Lebih-lebih lagi ruang untuk kapal berpusing hanya muat-muat sahaja alurnya. Silap sedikit boleh menyebabkan kapal terkandas di tempat cetek. Keadaan ini serupalah dengan permainan ‘drift’ kereta.

Jurumudi perlu meletakkan sepenuh perhatiannya kepada arah haluan kapal serta sentiasa ‘alert’ dengan arahan Jurupandu. Aku sebagai pegawai navigasi memantau semua operasi di ruang pemanduan itu. Aku perlu memerhati jurumudi agar tidak membuat kesilapan. Akulah orang yang memeriksa posisi kapal di atas peta selang lima minit sekali. Dan akulah juga memastikan jurupandu memberikan arahan yang betul. Dalam kesibukan itu juga aku perlu menulis log setiap apa yang berlaku!



Di sebalik selekoh sungai, kami tidak nampak sama ada terdapat kapal yang menghala bertentangan arah dengan kapal kami. Dalam hal ini, radar dapat membantu. Hon juga dibunyikan sebagai amaran kami menghampiri selekoh berkenaan.

Di satu tempat, kami melihat sebuah kapal timbul dari puncak pokok-pokok hutan di sebelah kanan selekoh. Aku merasa pelik, kenapa kapal ini berada atas darat? Dan lebih pelik lagi, mengapa pula dalam hutan?

Aku bertanya pada Jurupandu, “What was that ship doing over there?”

Jurupandu membalas, “she is coming down,”

Aku tidak dapat bertanya lanjut kerana waktu itu Jurupandu sedang memberikan arahan-arahan pusingan stereng kepada jurumudi. Kapal kami melalui dua selekoh zig zag.

Sebaik sahaja selesai mengambil selekoh ke dua, aku dapati kapal yang berada atas darat tadi di hadapan kami sekarang. Rupa-rupanya selekoh sungai itulah yang menyebabkan kapal itu kelihatan seperti berada di atas darat.

Kapal kami merapat ke tebing kanan agar kapal itu dapat melepasi kami di sebelah kiri. Kami dapati kapal itu sarat dengan muatan dengan 2/3 badannya tenggelam dalam air. Pasti itu hasil dari ladang Argentina untuk pasaran dunia luar.

Kini kapal tiba di daerah San Lorenzo. Kami melewati pekannya untuk ke pelabuhan di satu tempat bernama San Martin. Kapal akan ditambat pada sebuah ‘wharf’ di situ.

Tali-tali kapal di hulurkan kepada ‘mooring boat’ yang akan membawa tali itu ke ‘mooring buoy’ (pelampung besi) di hadapan dan di belakang kapal untuk di tambat. Setelah hujung tali itu ditambat, tali itu di tarik untuk menegangkannya.



Tali-tali itu pun terangkat dari air. Kami terperanjat besar bila melihat ‘mooring buoy’ pun terangkat sama. Rupa-rupanya ‘mooring buoy’ itu pula ditambat dengan rantai yang direntangkan dari darat, bukannya ditambat pada dasar sungai seperti di tempat-tempat lain sebelum ini.

Maka pelampung besi itu tergantung berayun-ayun di antara tali kapal dan rantai ke darat.

Kami mengurut dada…
Lega!