Ahad, 21 Oktober 2012

Sup Kopi

Travelog Anak Kapal Dagang

Tidak selera pada makanan baru dikenali adalah perkara biasa. Alah pada makanan baru pun, ramai yang mengalaminya. Aku tidak terkecuali.

Aku datang dari kampung. Tetapi tidaklah terpencil sangat ataupun terletak di ceruk hutan. Hanya kampung di pinggir bandar sahaja.

Walaupun begitu, makanan barat seperti beef staek, chicken chop, spaghetti dan makaroni tidak pernah aku rasa sebelum memasuki dunia pelayaran.

Mula-mula aku dihidangkan steaward dengan beef steak, aku terkial-kial memakannya. Aku cuba meniru cara pegawai-pegawai senior memotong daging dalam pinggan sebelum dicicah dengan sos lada hitam.

Dalam hati aku merungut-rungut, siapalah yang memandai-mandai mereka cara makan yang payah ini. Sudahlah pisaunya tumpul hingga berkeriut-keriut pinggan aku kerjakan, menyuap pula dengan tangan kiri. Janggal sungguh!


Masa berlalu dan aku terbiasa makan dengan cara western. Walaupun begitu, setelah aku menjadi pegawai senior kemudiannya, aku jarang mengikut protokol bila menikmati hidangan western ini.

Sebelum makan, aku terlebih dahulu membawa daging steak itu ke pantry. Aku dapatkan gunting kepunyaan tukang masak lalu memotong daging itu kecil-kecil. Tidak perlu bersusah payah memotong dengan pisau tumpul lagi.

Jika aku makan berseorangan, lagi seronok. Aku terus sahaja menggigit sekeping steak itu terus, umpama makan burger. Senang dan cepat. Tidak perlu pisau tumpul dan garpu lagi.

Selera bukan hanya tumpul pada masakan barat sahaja, tapi juga pada cara memasaknya. Jika tukang masak dari negeri sebelah utara, masakannya pasti gunakan resepi utara. Sambal nasi lemak yang menggunakan cili kering berbeza rasanya dengan sambal yang menggunakan cili boh.

Begitu juga dengan kari yang menggunakan susu cair, aneh rasanya berbanding kari yang menggunakan santan kelapa. Keadaan ini menyebabkan aku hanya makan ala kadar sahaja.

Satu hari, ketua pegawaiku bertukar kerana sudah sampai masanya untuk pulang. Ketua pegawai yang baru ini datang dari Filipina. Kulitnya putih kemerahan, tidak sawo matang seperti filipino lain kebiasaannya. (beliau menceritakan kemudiannya, datuknya berbangsa Russia).

Sebelum ini, dia berkhidmat di kapal Greek dan belayar hanya sekitar Eropah dan Amerika. Inilah pertama kali dia belayar dengan kapal Malaysia. Sudah tentulah dia mengalami kejutan budaya.

Dia merungut kerana kapal Malaysia tiada bar dan arak. Malah alkohol tidak dibenarkan dibawa naik ke atas kapal sama sekali. Dia juga hidup tersiksa dengan menu masakan Malaysia.

“What kind of food is this?” dia mengeluh sambil menguis-nguis lauk sambal dan kari yang dihidangkan.

Sudahnya hanya nasi kosong sahaja yang luak di pinggannya. Perutnya tidak dapat menerima sama sekali lauk pauk melayu yang pedas dan berempah itu.

Dia pernah paksa diri mencuba makan. Padahnya dia mengalami cirit-birit yang teruk sehingga tergendala tugasnya. Badan panas sepanjang malam menggaggu tidurnya. Tubuhnya lemah dan wajahnya muram kerana terpaksa makan roti dan mentega sahaja sepanjang hari.

Pada satu tengah hari, sedang orang lain enak menikmati nasi dan lauk-pauk yang pelbagai, ketua pegawai ini hanya mengambil semangkuk nasi dan secawan besar kopi. Dia duduk di meja makan bersama-samaku dan pegawai kapal yang lain.

“Only rice and coffee, chief?” tegurku.

“Yea… only this things I can eat,” balasnya.

Aku tergamam bila melihat dia mencurahkan air kopi ke dalam mangkuk nasinya. Aku berhenti menyuap lalu memerhatikannya dengan jengkel. Pegawai-pegawai dan jurutera-jurutera lain yang ada di meja itu turut terhairan-hairan.

Dia mengacau-ngacau dengan sudu, lalu menghirupnya. Kemudian dia memandangku dengan tersenyum lebar. Sedap amat agaknya.

“What are you doing, chief” tanyaku cuak.

“I’m making soup,” katanya.


“Soup? That is coffee, not soup,” balasku pantas.

“Yea, this is coffee soup. My new recipe. Wanna try some?” dia menyuakan mangkuknya.

Hah, sup kopi?

Maka terletuslah ketawa satu meja makan itu!