Jumaat, 15 Jun 2012

Ahmad Alkebab - Bab 14


Bab 14

Hari sudah lewat petang, Sediakawal baru sahaja tiba di rumah. Dia membawa pulang sedikit makanan yang baru dibelinya di pasar.
“Mergastura, umi, ini ana ada bawa kebablah, kita boleh makanlah,” teriak Sediakawal. Dia memberikan bungkusan makanan itu kepada ibunya.
“Buat apalah kau beli banyak-banyak ni, buat habis duit sajalah Sediakawal oi,” kata ibu Sediakawal.
“Tidak apalah umi. Ana tahu umi sama Mergastura suka makan ini kebab. Ini satu tahun satu kalilah umi. Ini hari ana dapat gajilah,” kata Sediakawal. “Umi, pergilah simpan dulu, nanti kita makan bersamalah,” tambahnya lagi.
“Baiklah, baiklah umi simpan,” kata ibu Sediakawal lalu mengambil bungkusan kebab itu untuk dibawa ke dapur.
Sediakawal berpindah ke tempat duduk di sebelah Mergastura.
“Mergastura, ana tengok enta selalu sayang amat sama ana. Enta sayang sama anakah?” tanya Sediakawal.
“Sayang,” balas Mergastura.
“Hmm… bagus. Ana ada baikkah?” usul Sediakawal.
“Baik, tampan lagi kacak. Tapi satu saja ana tak sanggup,” kata Mergastura.
“Apalalah yang enta tak sanggup?” tanya Sediakawal segera.
“Enta ini terlalu telor,” kata Mergastura.
“Telur? Telur apa? Mana ana ada bawa telur?” tanya Sediakawal dengan hairan.
“Bukan telur, telor,” Mergastura cuba memperbetulkan.
“Ooo… ana memang suka makan telur. Ana makan telur ayam, telur itik, telur burung unta dan telur penyu. Telur ular sama telur biawak ana tidak boleh …” kata-kata Sediakawal terhenti bila Mergastura memotong.
“Telor, bukan telur,” tegas Mergastura lagi. Sediakawal kelihatan berfikir seketika. Kemudian mukanya tiba-tiba menjadi merah pula.
“Telur… oh, ana tahu, ana tahu itu telur. Apalah enta ini cakap pasal itu di sini.  MasyaAllah.. malulah ana. Enta jangan cakap kuat-kuatlah Mergastura, nanti umi dengar,” kata Sediakawal separuh berbisik. Mergastura tergelak besar pula.
“Bukan yang itu… Telor tu maknanya orang yang selalu bercakap pelat,” terang Mergastura. Geli sungguh hatinya dengan telatah suami yang ala-ala Mr. Bean ini.
“Oh, itu macamkah. Telur itu pelatlah, Ana tahulah. Ana punya bapak dulu kalau bercakap, masyaAllah, lagi telur dari ana,” kata Sediakawal.
“Telor,” Mergastura tidak putus-putus memperbetulkan suaminya itu.
“Telor,” Sediakawal mengikutnya. Berjaya juga akhirnya dia menyebut dengan betul.
“Tidak apalah Mergastura. Nanti lama-lama ana akan belajarlah sama enta. Lama-lama nanti ana tiada telur lagilah bila cakap,” Sediakawal tersasul lagi.
“Telor,” Mergastura memperbetulkan lagi.
“Telor,” sahut Sediakawal.
“Umi, sudah siapkah umi?” tanya Sediakawal apabila dia teringat akan kebab yang dibelinya tadi.
“Telor, telor. Ya, Telor,” kata Sediakawal berulangkali untuk memperbetulkan sebutannya. “Ana mesti sebut telor, bukan telur. Telor, bukan telur,”
Mergastura hanya mampu tersenyum besar melihat telatah suaminya yang sungguh menggeli-hatikan itu.

Di sebuah kedai kopi di Kampung Kepala Hanyut…
“Murrahan, bini aku punya barang semua sudah habislah,” Sifar membuka cerita.
“Bini aku punya barang pun semua sudah habis,” kata Murrahan pula.
“Habis, apa yang perlu kita buat?” tanya Sifar.
“Macam mana nak dapat duit lagi ya? Aku sudah janji dengan buah hati aku nak pergi bercuti ke Danok hujung minggu ni,” keluh Murrahan pula.
“Aku pun dah janji dengan ‘jambu’ aku nak shopping lagi malam ini,” kata Sifar.
“Apa kata kalau engkau balik rumah bapa engkau dan minta duit. Aku pun balik rumah bapa aku dan minta duit,” cadang Murrahan.
“Ha… betul! Bagus idea engkau. Otak kau memang kelas,” puji Sifar. Mereka pun melagakan penumbuk tanda bersetuju.

“Satu sen pun aku tak akan beri pada kamu. Kamu anak yang tak boleh harap,” herdik Pengerusi JKKK Kepala Hanyut. Murrahan hanya tunduk memandang lantai. Ibunya di sebelah cuba untuk mententeramkannya.
“Tiga bulan aku beri engkau masa untuk bolot semua harta Sheikh Majnun dan serahkan pada aku. Apakah kamu sudah buat? Mana dia harta-harta itu?” tempik Pengerusi JKKK Kepala Hanyut.
“Ayah, kami tinggal di rumah berasingan, sebab itulah susah Murrahan nak bolot hartanya itu,” kata Murrahan.
“Oh, tinggal berasingan. Kalau aku, bukan tiga bulan. Dalam masa satu bulan pun aku boleh ambil. Semua hartanya aku boleh tarik. Bukan macam engkau, bodoh!” Pengerusi JKKK Kepala Hanyut mengherdik lagi.
“Ayah, tolonglah ayah. Kasilah sedikit duit. Kami nak makan pun tak ada duit sekarang,” rayu Murrahan.
“Betul tu bang. Bagilah dia sedikit duit. Sampai nak makan pun mereka tidak ada duit,” celah ibu Murrahan.
“Ah, kau diam! Kau jangan campur,” bentak Pengerusi JKKK Kepala Hanyut.
“Oo… nak makan pun engkau tak ada duit. Baik, aku boleh beri duit pada engkau. Tapi dengan syarat, engkau balik rumah jumpa isteri kamu. Ambil dia punya barang kemas dan beri pada aku. Nanti aku akan beri duit pada kamu,” Pengerusi JKKK Kepala Hanyut mengemukakan cadangan baru.
“Yalah Murrahan, pergilah balik rumah kamu. Ambil semua barang kemas isteri kamu dan beri pada ayah,” tambah ibu Murrahan.
“Barang kemas isteri Murrahan sudah habis, semuanya Murrahan jual mak,” kata Murrahan.
“Hah? Itupun engkau jual juga? Untuk engkau sendiri?” tanya Pengerusi JKKK Kepala Hanyut yang sungguh terkejut. Murrahan tunduk. Dia tidak tahu apa lagi yang harus dilakukannya. Terlajak cakap tidak boleh diundur lagi.
“Aku harapkan kamu, kamu mempermainkan aku balik hah?” jerkah Pengerusi JKKK Kepala Hanyut. Dia sudah betul-betul sudah marah sekarang.
“Murrahan, mulai dari hari ini aku mahu beri tahu sama kamu. Kamu jangan harap aku akan beri satu sen pun pada kamu. Dan kamu mesti keluar hidup dengan bersendirian. Jangan harap bantuan apa-apa,” Pengerusi JKKK Kepala Hanyut memberikan kata putus.
“Keluar dari aku punya rumah. Pergi mampus sama kamu,” herdiknya lagi.

Di rumah orang tua Sifar pula…
Bam! Meja ditumbuk dengan kuat.
“Aku tidak akan beri satu sen pun pada kamu. Kamu anak yang tidak mahu bekerjasama,” jerit Imam Besar Kepala Hanyut.
“Aku suruh kamu bolot dia punya harta. Aku sudah beri kamu masa tiga bulan. Dia punya harta kamu tak bolot. Aku punya harta pula kamu nak bolot?” marahnya lagi.
“Bodoh punya anak,” Imam Besar Kepala Hanyut menyumpah.
“Sepatutnya kamu datang hari ini kamu bawakan aku sebiji trak Hummer. Ini tidak, alih-alih kamu datang berlenggang dan buat lembik tengkuk minta duit dengan aku. Dasar anak tak boleh diharap,”
“Kami benar-benar terdesak sekarang, ayah. Duit seringgit pun kami tidak ada. Macam mana kami nak hidup,” rayu Sifar.
“Ke mana semua duit kamu berdua? Bukankah kamu berdua dapat banyak hadiah semasa kamu berkawin dulu?” tanya Imam Besar Kepala Hanyut.
“Duit-duit itu sudah habis saya belanja buat berhibur. Masa saya belum kawin dulu, ayah selalu beri duit. Sekarang selepas kawin ini, sekali pun ayah belum pernah beri lagi,” kata Sifar.
“Kamu sudah kawin. Kamu mesti kerja mencari duit sendiri. Buat apa aku tanggung kamu lagi?” bentak Imam Besar Kepala Hanyut.
“Sifar, ambillah barang-barang kemas isteri kau tu. Beri kepada ayah kamu,” kata ibu Sifar.
“Barang-barang kemas isteri Sifar, habis sudah Sifar jual, umi,” kata Sifar.
Imam Besar Kepala Hanyut bertambah menyingga. “Hah? Ooo… kamu sudah bolot dia punya harta rupa-rupanya. Aku suruh bolot untuk aku, bukan untuk kamu. Jadi sekarang harta dia sudah habislah? Kamu ini lebih tolol dari unta,” jeritnya.
“Sifar, mulai hari ini kamu punya pasal aku tidak mahu ambil peduli. Aku tidak akan tolong sama kamu. Kamu boleh pergi jahanam,” tegas Imam Besar Kepala Hanyut. Dia tidak berfikir panjang lagi untuk menghalau anak lelakinya itu.
Sifar terduduk terlentang. Dia kehilangan kata-kata.