Ahad, 15 April 2012

Ahmad Alkebab - Bab 11


Bab 11

Hari ini cuaca terang lagi indah. Sekumpulan anak gadis Kampung Tahi Lalat sedang bersukaria mencuci pakaian di anak sungai. Sekumpulan pemuda pula asyik mengerjakan tanah di kebun yang berhampiran. Sambil berkerja, mereka menyanyi beramai-ramai.

Sang Matahari
Terang di angkasa menyinari bumi
Si dara turun ke sungai sambil membawa baldi
Riang ria berenang-renang mandi
Juga membasuh dan mencuci

Sang Matahari
Terang di angkasa menyinari bumi
Si pemuda senang hati
Sama-sama berbakti
Tanah dicangkul tanaman disirami
Sentiasa menanam budi

Ana gembira tiada terkata
Pagi petang burung unta dijaga
Daging ada telurnya pun ada
Bila bosan tunggang burung unta
Janji senang hatiku sentiasa
Cantik comel si burung unta

Sang Matahari
Terang di angkasa menyinari bumi
Si dara turun ke sungai sambil membawa baldi
Riang ria berenang-renang mandi
Juga membasuh dan mencuci

Sang Matahari
Terang di angkasa menyinari bumi
Si pemuda senang hati
Sama-sama berbakti
Tanah dicangkul tanaman disirami
Sentiasa menanam budi

Tak ada pitis tak menjadi apa
Padang ragut office besar ana
Mat dispatch ana tukang sapu pun ana
CEO buruh ana sapu semua
Pulut manis santan kelapa
Miskin harta jiwa kaya

Sang Matahari
Terang di angkasa menyinari bumi
Si dara turun ke sungai sambil membawa baldi
Riang ria berenang-renang mandi
Juga membasuh dan mencuci

Sang Matahari
Terang di angkasa menyinari bumi
Si pemuda senang hati
Sama-sama berbakti
Tanah dicangkul tanaman disirami
Sentiasa menanam budi

Sebaik sahaja lagu itu habis dinyanyikan, kelihatan sekumpulan manusia, lelaki dan perempuan yang berpakaian kemas dan cantik berbondong-bondong berjalan ke menuju ke bawah sebatang pokok di mana ada seorang lelaki muda duduk berteduh di situ. Shiekh Majnun mengepalai kumpulan rombongan itu.
            Sebaik sahaja tiba, Sheikh Majnun bertanya, “Hai pemuda si jaga burung unta, siapa nama kau?”
Lelaki muda itu yang sedikit terperanjat dengan rombongan manusia yang datang itu menjawab, “Nama ana Sediakawal bin Dimanosajo”. Dia merasa pelik, belum pernah ada orang datang ke ladang burung untanya sebegini ramai. Apa lagi kalau memakai pakaian cantik-cantik sebegitu. Mahu saja Sediakawal menuduh orang-orang yang tiba-tiba muncul itu adalah sekumpulan orang bunian yang mahu menyakatnya.
“Sedia kawal di mana saja? Macam nama syarikat sekuriti jaga kilang saja,” kata Sheikh Majnun. Dia turut tergelak kecil. Ayatnya itu teselit juga maksud penghinaan, tetapi Sediakawal tiadalah tersentuh hatinya. Ini kerana kerja jaga kilang yang dimaksudkan dianggap lebih tinggi tarafnya daripada kerja jaga ladang burung unta.
“Hmm… tapi kau jaga burung unta. Kena juga dengan nama canggih engkau tu, bagus… bagus… memang tepat,” tambah Sheikh Majnun lagi.
“Ada apa enta ramai-ramai datang ke tempat ana jaga burung unta ini? Mau beli burung untakah? Ana jaga saja burung unta ini. Kalau mahu beli, enta kena pergilah tanya tuan ladang ini sendiri,” kata Sediakawal.
“Aku tak mahu beli burung unta, walaupun aku suka makan kebab burung unta. Tukang masak aku boleh buat sendiri, lagi sedap daripada restoran buat,” ujar Sheikh Majnun dengan nada mengejek.
“Kalau enta tidak mahu beli burung unta tidak apalah. Enta boleh tunggang burung unta, percuma sahaja. Nanti enta berasa seronok macam inilah… macam inilah,” kata Sediakawal sambil melakonkan aksi menunggang burung unta dengan berlari mengelilingi Sheikh Majnun dan orang-orangnya, sambil itu dia melentur-lenturkan tengkuknya juga.
Sheikh Majnun tersenyum mengejek lagi. “Apa kelas tunggang burung unta. Orang kaya macam aku mestilah tunggang kuda. Aku sudah ada sepuluh ekor kuda,” katanya angkuh.
“Kuda ada empat kaki. Susah bila mahu buat balancing. Burung unta ada dua kaki saja. Senang buat U turn ataupun mahu parking,” kata Sediakawal lagi.
“Sudah, jangan merepek. Aku datang kemari sebab aku nak tanya. Mahukah engkau kawin dengan anak aku?” ujar Sheikh Majnun yang mulai bosan dengan lawak dungu Sediakawal itu.
“Kawin? MasyaAllah, mahulah. Siapa yang tak mahu kawin. Bila ana kawin, ana akan dapat isteri, hahaha... Ana tidak cemburu lagilah sama ana punya burung unta. Ana punya burung-burung unta semuanya sudah lama ada isteri. Seekor burung unta jantan ada sepuluh ekor isterilah. Ana saja yang belum punyai isteri walaupun seorang, hahaha… ” kata Sediakawal dengan gembira.
“Bagus… Baik, sekarang juga aku akan kawinkan engkau dengan anak aku ini, Mergastura,” kata Sheikh Majnun dengan menunjukkan anaknya itu kepada Sediakawal. Mergastura hanya tunduk. Wajahnya juga terlindung oleh purdah yang dipakainya.
“MasyaAllah. Ana kena kawin sekarang? Kawin di sini jugakah?” tanya Sediakawal kaget. Ekspres betul perkahwinannya. Belum pun sampai lima minit bertemu, sudah boleh kawin. Lagi cepat daripada orang yang terpaksa kawin kerana ditangkap basah.
“Tak boleh kawin di sini. Nanti orang nampak. Jatuhlah standard aku. Mari kita cari tempat yang terlindung sedikit,” kata Sheikh Majnun. Dia meninjau-ninjau sekeliling.
“Di sini tiada orang lainlah tuan sheikh. Ada burung unta saja. Tuan sheikh tidak perlu malu pada ana punya burung unta,” kata Sediakawal.
“Tidak boleh. Nanti ada paparazzi teropong kita dari jauh. Kalau masuk dalam surat khabar esok, busuk pula nama aku. Aku mahu kamu kawin dengan anak aku di tempat yang tersembunyi. Kamu tahukah ada tempat yang tersembunyi dekat-dekat tempat ini?” tanya Sheikh Majnun.
“MasyaAllah, mahu kawin pun kena bersembunyikah? Baiklah, ana tahu tempat bersembunyi yang paling bagus. Mari enta semua ikut ana,” ajak Sediakawal.
Sediakawal membawa Sheikh Majnun dan orang-orangnya masuk sedikit ke dalam sebuah hutan dara di pinggir ladang itu.
“Di sini bolehkah?” tanya Sediakawal ketika mereka berhenti di bawah sebatang pokok jelutong. Kawasan itu sedikit lapang dan rata.
“Baiklah, di sini nampaknya selamat. Kamu boleh berkahwin di sini sekarang. Tuan kadi, jalankan tugas,” kata Sheikh Majnun.
“Baik tuan sheikh,” sahut kadi.
“Tunggu dulu tuan sheikh. Berapa mas kawinnya? Ana tidak punya wang,” celah Sediakawal.
“Berapa banyak wang yang kamu ada sekarang?” tanya Sheikh Majnun.
Sediakawal menyeluk dan meraba-raba semua poket baju dan seluarnya.
“Ana mana ada banyak wang. Ana ada dua puluh lima sen saja, baki beli tepung gandum semalamlah,” kata Sediakawal sambil menunjukkan di tangannya.
“Dua puluh lima sen saja? Berapa punya miskinlah kamu. Tapi disebabkan anak aku ini mahu kawin dengan orang miskin, aku kena kawinkan dia dengan kamu juga. Mas kawin dua puluh lima sen pun aku terima,” kata Sheikh Majnun.
“Tak boleh tuan sheikh. Dua puluh sen ini, ana punya umi suruh beli garam. Tinggal lagi lima sen, ana boleh buat mas kawinlah,” kata Sediakawal.
“Ya tuhanku… lima sen saja mas kawin kamu nak beri? Apa punya malanglah nasib kamu ini, Mergastura? Padanlah dengan muka kamu. Nak sangat kawin dengan orang miskin,” ujar Sheikh Majnun. Mergastura tidak membalas. Dia hanya berdiam diri dengan muka selamba. Senyum tidak, sedih pun tidak.
“Baiklah. Kamu boleh kawin dengan anak aku dengan mas kawin lima sen. Tuan kadi, jalankan pernikahan sekarang. Aku tak mahu buang masa lama-lama lagi di sini,” arah Sheikh Majnun. Sediakawal nampaknya sungguh gembira dengan persetujuan Sheikh Majnun itu.
“Ah, dengan duit lima sen pun ana boleh kawin. Di dalam hutan ini pun ana boleh kawin. MasyaAllah, banyak senanglah mahu kawin,” kata Sediakawal. Dia pun duduk berhadapan dengan kadi di pangkal pokok jelutong itu.
“Mari kita mulakan,” kata tuan kadi. Dia pun berjabat tangan dengan Sediakawal.
“Wahai Sediakawal ibni Dimanosajo, aku nikahkan akan dikau dengan Mergastura binti Majnun Aljerunga dengan mas kawinnya, lima sen tunai,” kata tuan kadi.
“Ana terima nikahnya Mergastura binti Majnun Aljerunga dengan mas kawinnya lima sen tunai,” jawab Sediakawal lancar.
“Sah?” tanya yuan kadi.
“Sah,” jawab Sheikh Majnun dan beberapa yang lain.
“Alhamdulillah,” ucap tuan kadi
“Mergastura, sekarang kau ikut laki kau itu,” suruh Sheikh Majnun.
Mergastura mengangguk lalu mendapatkan Sediakawal.
“MasyaAllah,” Sediakawal megeluh. Dia pun bangun mendapatkan Mergastura. Mergastura pun menanggalkan purdah yang menutup separuh mukanya.
“MasyaAllah, banyak cantiklah. Enta tidak menyesalkah enta kawin sama ana?” tanya Sediakawal.
“Menyesal? Huh, ana suka kawin dengan enta,” jawab Mergastura sambil menjeling abahnya.
“Sukakah? Syukur, syukur,” ucap Sediakawal dengan menadahkan tangannya ke langit.
“Syukur, syukur,” sahut Tok Kadi pula.
Mergastura menjeling abahnya dengan penuh makna. Sheikh Majnun cepat menangkap maksud jelingan anaknya itu.
“Ooo… kau cabar aku lagi ya? Baik. Mergastura, mulai hari ini buatlah sesuka hati kau dengan laki engkau. Aku nak tengok apa yang akan terjadi nanti,” kata Sheikh Majnun dengan angkuhnya. Kemudian dia dan pengikut-pengikutnya pun beredar dari situ.
“Mergastura, mari kita pulanglah. Ana mahu tunjuk enta sama ana punya umi. Ana mahu cakap sama umi, ana sudah kawinlah,” kata Sediakawal.
“Baiklah,” sahut Mergastura.
Mereka pun berpimpinan tangan keluar dari hutan kecil itu.