Selasa, 10 April 2012

Madu Tiga Suku - Bab 11


11.  Depositkan Duit Dulu

            Awal-awal pagi lagi sebaik sahaja tiba di pejabat, Jamilkhir mencari Razi. Razi masih belum kelihatan kerana kebiasaannya dia masuk pejabat apabila jam menghampiri pukul lapan. Jamilkhir menyandarkan punggungnya di meja Razi. Dia mengetuk-ngetuk pen dengan perlahan ke dagunya. Dia menunggu Razi dengan sabar.
            Razi muncul di muka pintu pejabat ketika jarum panjang jam di dinding menunjukkan angka sebelas, iaitu lima minit lagi sebelum pukul lapan. Jamilkhir terus menarik tangan Razi masuk ke biliknya. Sebaik kedua-duanya di dalam, Jamilkhir mengunci pintu biliknya. Dia menyuruh Razi duduk di sofa.
            “Apa hal tuan?” tanya Razi yang kehairanan melihat gelagat pelik ketua unitnya pagi itu.
            “Kau mesti tolong aku, Razi. Kali ini kau mesti tolong,” ujar Jamilkhir bersungguh-sungguh.
            “Tolong apa tuan?” tanya Razi kaget.
            “Aku mahu kawin lagi satu,” kata Jamilkhir
            “Ha? Biar betul tuan,” Razi bertambah terkejut.
            “Betul. Aku sudah jatuh hati dengan perempuan yang datang semalam. Dia dan tunangnya memutuskan pertunangan mereka di depan aku. Lepas itu dia ajak aku kawin. Rezeki dah datang bergolek, takkanlah aku nak menolak,” jelas Jamilkhir.
            “Tapi bagaimana dengan Kak Fara dan Kak Nina? Mereka sudah bersetuju?” tanya Razi lagi.
            “Hah, itulah yang aku nak minta tolong engkau ni. Kau sajalah orang yang paling rapat dengan aku. Kau tolong uruskan perkawinan kami di Siam,” pinta Jamilkhir.
            “Apa? Tuan nak kawin di Siam?” Jamilkhir tersentak lagi. Pelbagai kejutan dia terima pada pagi ini.
            “Janganlah bising-bising. Aku tidak mahu Liafara dengan Hasnina tahu. Kamu kena simpan rahsia ini baik-baik. Nanti aku bayarlah upah kamu. Boleh?” desak Jamilkhir.
            Razi menggeleng-gelengkan kepala. “Bahaya tuan. Saya tengok Kak Fara dengan Kak Nina masih macam anjing dengan kucing, belum berdamai lagi,” kata Razi.
            “Itu pasallah aku nak kawin lagi satu. Aku dah bosan tengok mereka asyik bergaduh. Jiwa aku tak tenang. Bila aku pulang dari kerja, aku nak juga layanan isteri yang ramah mesra. Ini tidak, nampak saja aku balik rumah, terus aku kena desak supaya menceraikan yang seorang lagi. Kalau aku diam, mereka akan berleter, sampailah ke tengah malam.,” luah Jamilkhir dengan kesal.
            “Sekarang tuan nak tambah lagi seorang. Nanti perang tiga penjuru pula,” Razi menyuarakan kebimbangan.
            “Usah risau. Hanya aku dengan engkau saja yang tahu perkara ini. Boleh ya?” Jamilkhir menepuk bahu pembantu setianya itu.
            “Tapi saya tak sedap hatilah tuan. Bukan tuan tak tahu, kita sudah banyak kendalikan kes orang-orang yang kawin di Siam ini. Macam-macam masalah mereka hadapi. Ada yang tidak dapat mendaftar semula perkawinan mereka di Malaysia sebab guna jurunikah tidak bertauliah, tiada wali atau wali tidak sah. Kena turun naik mahkamah dan kena bayar denda lagi. Penat tuan nak melayan karenah birokrasi ini,” kata Razi yang cuba mengelak.
            “Ah, itu kamu usah risau. Kita buat betul-betullah, gunakan kadi dan wali yang dilantik Majlis Agama Islam Thailand. Dapatkan sijil nikah dan pengesahan yang tulen. Bila balik ke Malaysia, aku daftarlah semula dan bayar dendanya yang tidak banyak mana pun itu. Lima ratus ringgit seorang sahaja, mudah macam makan kacang! Bukankah kita kerja di pejabat agama? Semua urusan dan prosedur dalam tanganlah,” pujuk Jamilkhir.
            “Pasal kita kerja di pejabat agama inilah yang jadi masalaahnya, tuan. Kalau kita ini kerja tempat lain, saya tidaklah kisah sangat. Bagaimana kalau Tuan Haji Razali tahu nanti? Apa kita nak cakap?” tanya Razi.
            “Dia tak boleh halang. Lagipun aku nak kawin, bukannya nak buat maksiat. Tidak apa, apa-apa hal yang berbangkit dengan Tuan Haji Razali nanti, biar aku  yang selesaikan sendiri,” kata Jamilkhir.
            “Tidak sesenang itu, tuan. Tuan kena fikir juga akhibatnya nanti. Tuan kawin di Siam sedangkan tuan sendiri berkerja dengan pejabat agama, bahagian penguatkuasaan undang-undang keluarga lagi tu. Sudah tentu tuan akan dianggap mempersenda-sendakan agama nanti. Tuan sudah menjatuhkan maruah pejabat agama dan Tuan Haji Razali juga. Pasti Tuan Haji Razali mengambil tindakan. Sekurang-kurangnya tuan akan ditukarkan ke daerah lain. Bonus, kenaikan gaji dan faedah-faedah lain mungkin juga kena beku. Tuan fikirlah baik-baik,” panjang lebar nasihat Razi.
            “Tak apalah, aku bayar upah engkau dua kali ganda daripada gaji engkau. Sekarang aku mahu kau fikir dulu, hendak terima tawaran aku atau tidak,” Jamilkhir tetap tidak mahu berganjak daripada pendiriannya.
            “Saya keluar dululah tuan. Nanti tengah hari saya berikan jawapan,” kata Razi lalu membuka pintu dan keluar.
            “Hmmm…” balas Jamilkhir sepatah.
            Jamilkhir menyeluk saku dan mengeluarkan telefon bimbitnya. Dia menaip satu pesanan ringkas untuk Rudjini tentang perkawinan mereka bakal berlangsung di Siam. Sebentar kemudian Jamilkhir menerima mesej balas daripada Rudjini yang mengatakan dia perlu meminta persetujuan daripada keluarga dulu.
            Menjelang waktu rehat tengah hari, Jamilkhir belum lagi dihubungi Rudjini bagi menyatakan persetujuannya. Lantas dia menelefon bakal isterinya yang ke tiga itu.
            “Nenek minta Abang Jamil dengan Rudjini datang berbincang dengannya di kampung dulu,” pendek saja jawapan yang Rudjini beri memandangkan dia sedang sibuk.
            Jamilkhir mengeluh panjang. Banyak sungguh ranjau yang datang merintangi jalannya. Dia pun tersilap langkah tadi. Sepatutnya dia bersemuka dengan Rudjini, bukannya dengan menghantar pesanan ringkas untuk berbincang perkara sesulit itu. Rudjini perlu dipujuk dan dibawa terus ke Siam tanpa melibatkan keluarga atau pun neneknya. Sekarang perkara ini sudah terlanjur sampai ke pengetahuan neneknya pula.
            Hendak tidak hendak, petang itu Jamilkhir terpaksa mengikut Rudjini bersemuka dengan neneknya di kampung. Kampung ini terletak di Pengkalan Berangan, agak jauh dari Bandar Marang. Dari jalan besar ke rumah nenek Rudjini mereka melalui jalan tar anak yang sempit sejauh kira-kira lima kilometer merentasi kebun getah, kebuh kelapa sawit dengan tanah beralun.
            “Nenek tidak menghalang kamu hendak memperisterikan Rudjini, walaupun sebagai isteri ke tiga. Tetapi biarlah kawin di sini. Nenek tidak benarkan kamu membawa Rudjini berkawin ke Siam. Nenek faham perasaan Rudjini. Dia baru saja putus tunang semalam. Untung juga ada kamu ganti tempat bekas tunang dia. Kamu berdua kawinlah cepat-cepat. Teringin sangat nenek nak menimang cicit,” luah nenek Rudjini.
            Menurutnya lagi, dia tinggal di rumah kampung itu hanya berdua dengan Rudjini. Rudjini dipeliharanya sejak berumur setahun selepas anak dan menantunya, iaitu ayah dan ibu kepada Rudjini berpisah. Ayah Rudjini terus meninggalkan mereka tanpa khabar berita semenjak itu. Ibu Rudjini pula berhijrah ke Kuala Lumpur mencari kerja setahun kemudian dan lenyap tidak pulang-pulang hinggalah sekarang. Sejak dari kecil lagi Rudjini menganggap ayah dan ibunya telah meninggal dunia.
            Ibu Rudjini kecewa kerana bekas suaminya tidak bertanggungjawab dengan tidak memberi nafkah kepada anaknya. Ibu dan nenek Rudjini berusaha untuk membuat tuntutan nafkah di mahkamah, namun terpaksa berhenti separuh jalan kerana masalah taraf perkawinan mereka. Mereka tidak memiliki sijil perkahwinan yang diiktiraf kerajaan Malaysia kerana mereka kawin lari ke Siam dahulu. Sijil perkawinan mereka di Siam pun hilang entah kemana. Mungkin telah dihanyutkan banjir tidak lama selepas itu. Mereka tiga beranak hidup teraniaya. Kemiskinan juga menyebabkan mereka tidak mampu meneruskan prosedur rumit tuntutan itu lagi.
            Untuk mendaftar kelahiran Rudjini juga mereka menghadapi masalah besar kerana ketiadaan sijil pernikahan yang sah. Apabila Rudjini memasuki usia tujuh tahun, dia terpaksa dihantar ke rumah saudara di Siam dan bersekolah di sana. Ini kerana Rudjini gagal didaftarkan di sekolah rendah di Malaysia kerana ketiadaan sijil kelahiran.
            Ketika usia Rudjini dua belas tahun barulah dia berjaya mendapat sijil kelahiran yang telah sekian lama dipohon. Seterusnya dia juga berjaya mendapatkan kad pengenalan. Semua ini adalah dengan bantuan penghulu mukim dan wakil rakyat. Waktu itu Negara akan mengadakan pilihanraya umum. Dan wakil rakyat itu sempat berpesan, “cukup umur dua puluh satu tahun nanti, jangan lupa jumpa saya lagi. Saya akan daftarkan awak sebagai pemilih.”
            “Begitulah kisah kami anak beranak. Susahnya hanya tuhan saja yang tahu. Sebab itulah nenek tidak mahu kamu berdua kawin di Siam. Cukuplah kesusahan yang kami alami dulu. Yang sedapnya hanya orang lelaki, boleh lepaskan tanggungjawab dan larikan diri tanpa bimbang langsung didakwa,” tegas nenek Rudjini.
            “Saya tidak akan berbuat begitu nenek. Saya berjanji akan menjaga Rudjini dengan baik. Saya tidak akan mempersia-siakan dia. Saya tinggal di Bandar Marang dan berkerja tetap di sana. Keluarga dan harta benda saya juga ada di situ. Tidak mungkin saya akan lari ke mana-mana lagi,” pujuk Jamilkhir.
            “Nenek tetap tidak benarkan. Takkanlah kamu berdua mahu menghantar anak-anak bersekolah di Siam nanti,” nenek Rudjini masih berkeras.
            “Saya kerja di pejabat agama, nek. Saya tahu bagaimana nak uruskannya. Saya akan daftar semula pernikahan kami di Malaysia kelak. Perkawinan kami nanti sah dan tiada lagi masalah timbul selepas itu,” jelas Jamilkhir lagi.
            “Nenek tetap tidak setuju dengan cara itu. Ini kata putus nenek,” tegas Nenek Rudjini.
            Akhirnya Jamilkhir terpaksa beralah dan menyatakan persetujuannya mengikut kehendak nenek Rudjini. Walaupun begitu, hatinya masih berbelah bahagi. Namun Jamilkhir bertekad, dia akan tetap membawa Rudjini berkawin di Siam. Nenek Rudjini yang sudah lanjut usia ini tidaklah sesukar mana untuk ditangani. Dia akan meminta maaf semula dengan nenek Rudjini selepas selesai kawin nanti. Akan diberikannya buah tangan apa yang patut, cairlah hatinya nanti.
            Masalah yang ayah dan ibu Rudjini hadapi dulu adalah berpunca daripada perkawinan sindiket yang tidak sah. Mereka tidak tahu apa yang mereka buat, main redah sebarangan saja, kata hati Jamilkhir.
            Selepas melihat nenek Rudjini berpuas hati, Jamilkhir pun meminta diri untuk pulang memandangkan petang sudah pun lewat benar. Nanti bising pula si Liafara di rumah.
            Kesokannya, Jamilkhir menelefon Ayahda untuk menetapkan tarikh pernikahan dan merundingkan harga pakej. Apa yang mengejutkan Jamilkhir ialah Ayahda menyuruhnya mendepositkan dahulu duit sebanyak tiga ribu ringgit ke dalam akaunnya.
            Jamilkhir mula berasa tidak sedap hati. Belum pun buat apa-apa lagi sudah mahu bayaran penuh. Kalau mahu separuh bayaran sebagai deposit, itu boleh lagi diterima akalnya. Dia mengesyakki ada sesuatu yang tidak kena. “Eh, dua hari lepas ayahda cakap lain, hari ini cakap lain pula,” katanya.
            “Hari itu Ayahda ajak Jamil berbual-bual kosong saja. Hari ini Ayahda cakap terus-terang. Kita straight to the point sahajalah ya,” kata Ayahda berdalih.
            Menurut Ayahda lagi, Selepas menerima bayaran itu, dia akan menghantar sijil perkawinan berserta surat pengesahan konsulat Malaysia di Bangkok terus ke tangan. Jamilkhir juga tidak perlu bersusah-susah pergi ke Siam untuk bernikah. Segala-galanya akan selesai dengan cepat tanpa menunggu lagi. Ayahda menekankan bahawa cara ini adalah cara yang paling mudah.
            Apa yang perlu dilakukan oleh Jamilkhir ialah menghantar salinan faks kad pengenalan dirinya dan Rudjini, berserta dengan sedikit maklumat diri yang lain selepas membuat bayaran tersebut. Itu saja.
            Terkedu Jamilkhir mendengarnya. Terdiam dia tanpa mengatakan ya atau tidak. Tiada terduga olehnya, Ayahda yang disangka professional ini juga menjalankan sindiket pernikahan palsu. Sudah tentulah pernikahannya dengan Rudjini nanti tidak sah. Malah tidak boleh dianggap bernikah pun kerana tiada akad yang akan dilaksanakannya.
            Jamilkhir terfikir yang Ayahda mahu mengenakannya. Daripada membiarkan diri menjadi mangsa. Lebih baik dia memerangkap manusia petualang itu pula. Jika tidak, ramai lagilah yang akan menjadi mangsa sindiket durjana ini. Makin banyaklah masalah serupa akan diadukan padanya di pejabat agama nanti. Sindiket ini akan membebankan pegawai-pegawai agama sepertinya. Yang lebih parah sudah tentunya masyarakat yang wujud hasil daripada pernikahan palsu sindiket-sindiket seperti ini.
            Mulanya Jamilkhir terfikir mahu melaporkannya kepada polis, tetapi bila menyedari yang tidakannya itu bakal menjadi heboh dan sensasi, dia membatalkan niatnya. Sudah tentu Liafara dan Hasnina akan mengetahui yang dia terbabit sama dengan nikah lari di Siam. Bersiap sedia sajalah menunggu ledakan ‘bom atom’ kedua-duanya nanti.
            “Baiklah Ayahda, saya akan telefon sejam lagi untuk memberi kata putus. Saya kena pergi mesyuarat ini. Maaflah ya, bos saya sudah panggil itu. Assalamualaikum,” kata Jamilkhir lalu mematikan telefon bimbitnya. Dia terpaksa menipu begitu untuk melengahkan masa baginya merancang sesuatu untuk mengenakan Ayahda dan juak-juaknya pula.