Isnin, 30 April 2012

Madu Tiga Suku - Bab 12


12.  Silat Lincah Silap Rebah

            Sejam kemudian Jamilkhir mendail semula nombor telefon Ayahda. Dia sudah mempunyai pelan rundingan yang menarik untuk Ayahda. Cepat sahaja panggilan itu disambut Ayahda bagaikan tidak sabar-sabar lagi menunggu mangsa terbaru memasuki jeratnya. Setelah berbasa-basi seketika, Jamilkhir pun mula menjalankan misi sulitnya.
             “Saya betul-betul terdesak ini, Ayahda. Pihak perempuan mendesak supaya saya kawin hari ini juga. Jiak tidak, mereka akan terima lamaran seorang lelaki lain yang sedang menunggu. Saya sanggup bayar Ayahda lima ribu ringgit, tetapi Ayahda kena datang tempat kerja saya hari ini juga. Saya tidak ada masa pergi ke Siam sepanjang minggu ini. Cuti tidak diluluskan sebab kerja pejabat banyak menimbun,” kelentong Jamilkhir dengan lancarnya.
            “Hari ini tidak sempatlah, Marang Terengganu jauh tu. Kalau esok bagaimana? Awak cuba tenangkan pihak perempuan. Minta tempoh lagi satu hari,” kata Ayahda.
            “Kalau begitu akan saya usahakan minta penangguhan. Tetapi Ayahda mesti datang besok pagi, ya!” desak Jamilkhir.
            “Kalau saya bertolak pagi dari Pengkalan Hulu ini, petang sikit baru boleh sampai ke Terengganu rasanya,” kata Ayahda mencongak-congak.
            “Tidak apalah, janji Ayahda datang secepat mungkin. Selamatlah saya. Hanya Ayahdalah harapan saya sekarang. Kalau Ayahda tidak datang, alamat melepaslah saya nak kawin. Ini antara hidup dengan mati saya, Ayahda,” gesa Jamilkhir lagi. Sayu suaranya merayu, tetapi hatinya tergelak sakan.
            “Sabar. Ayahda janji akan sampai petang besok, paling awal rasanya pukul dua petang. Jangan bimbang, semuanya akan selesai esok. Malam esok awak sudah boleh bawa pulang isteri ke rumah,” Ayahda memberi jaminan lalu tertawa.
            “Tapi kamu kena fakskan dokumen-dokumen yang diperlukan segera. Ayahda akan buat sijil nikah kamu hari ini juga,” tambah Ayahda lagi.
            “Baiklah Ayahda. Saya akan fakskan dokumen-dokumen yang Ayahda mahu sekejap lagi. Bayarannya saya akan serahkah sewaktu Ayahda datang menghantar sijil nikah saya besok, ya,” balas Jamilkhir.
            Sebaik menamatkan perbualan telefon dengan Ayahda, Jamilkhir segera mengeluarkan kad pengenalan daripada dompetnya. Kad pengenalannya itu kemudian diimbas dan imejnya dibawa ke paparan komputer. Dia mengedit nama, nombor kad pengenalan serta butir-butir dirinya yang lain. Kemudian dia mendapatkan satu gambar lelaki lain daripada internet dan ditampalkan ke atas gambarnya pada salinan kad pengenalan itu. Selapas itu dia membuat sekeping lagi kad pengenalan palsu untuk Rudjini dengan cara superimposed yang sama. Begitu juga dengan dokumen-dokumen lain yang diperlukan, semuanya dipalsukan juga.
            Setelah siap, dia menghantar dokumen-dokumen itu melalui faks kepada nombor yang telah Ayahda berikan. Dia juga memaklumkan penghantaran itu pada Ayahda dengan SMS. Tidak berapa lama kemudian Jamilkhir menerima SMS balasan yang mengesahkan penerimaan dokumen-dokumen faks itu daripada Ayahda.
            Pagi besoknya, Jamilkhir menerima panggilan daripada Ayahda yang memaklumkan padanya yang dia baru sahaja bertolak.
            Bagus! Jerit hati Jamilkhir. Tidak sabar rasanya dia menunggu petang untuk melayan kunjungan Ayahda. Dia meneka-neka bagaimana reaksi Ayahda sewaktu menerima kejutan darinya nanti. Pasti Ayahda akan ingat sampai ke mati. Jangan dirinya dimusuhi Ayahda sampai ke mati, sudahlah.
            Seperti yang dijangka, sebaik sahaja tamat waktu rehat tengah hari itu, Jamilkhir menerima panggilan daripada Ayahda yang memaklumkan dia sudah tiba di bandar Marang.
            “Ok, Ayahda jalan terus, bila jumpa dengan simpang yang ada replika sotong besar di tengahnya, Ayahda masuk simpang yang ke kanan. Selepas itu, dalam jarak dua ratus meter, Ayahda akan jumpa sebuah bangunan berwarna putih empat tingkat di sebelah kanan. Itulah pejabat tempat saya berkerja,” terang Jamilkhir.
            Tidak sampai sepuluh minit kemudian, telefon bimbit Jamilkhir berbunyi lagi.
            “Ya, Ayahda,” jawab Jamilkhir.
            “Ayahda sudah sampai ini,” kata Ayahda. Nada suaranya tiba-tiba kasar pula.
            “Dah, sampai? Naiklah ke pejabat saya di tingkat dua,” pinta Jamilkhir. Dia bangun ke tepi tingkap. Dia meninjau-ninjau ke bawah.
            “Tapi ini pejabat agama. Awak ni biar betul! Awak main-mainkan sayakah?”  Ayahda meninggikan suara.
            “Saya tidak main-main. Saya memang mahu Ayahda datang ke sini,” balas Jamilkhir.
            “Cakap betul-betul di mana awak. Saya mahu datang ajar awak,” Ayahda menengking pula.
            “Marilah, saya di atas ni. Oh, saya nampak, kereta Ayahdakah Toyota Fortuner itu? Cuba Ayahda lihat ke tingkat dua, saya sedang melambai tangan di tepi tingkap ini,” kata Jamilkhir dengan melambaikan tangan kirinya tinggi-tinggi.
            “Kamu ini siapa?” kedengaran suara Ayahda bertempik dari corong suara telefon bimbit Jamilkhir. Mungkin dia sudah mengenal pasti kedudukan Jamilkhir itu.
            “Saya pegawai penguatkuasa undang-undang keluarga di Pejabat Agama Daerah Marang ini. Jemputlah masuk cepat, saya sudah tidak sabar-sabar lagi nak bernikah ini,” jawab Jamilkhir dengan tenang, tetapi sinis.
            “Celaka kau! Penat aku datang dari jauh,” kata Ayahda disertai dengan sumpah seranah kata-kata kesat sebelum telefonnya dimatikan. Kereta Toyota Fortuner itu kemudiannya beredar dan memecut pergi dalam sekelip mata. Jamilkhir ketawa berdekah-dekah di muka tingkap.
            Selepas peristiwa petang itu, Jamilkhir sudah tawar hati untuk pergi berkawin di Siam. “Jika ejen ini menipu, apa jaminannya ejen-ejen lain tidak menipu? Awal-awal lagi sudah nampak nak merompak macam lanun. Kalaulah aku ikut sampai ke Siam nanti, entah apa lagi yang akan terjadi,” keluh Jamilkhir sendirian.
            Untuk mengurangkan risiko yang memeningkan kepala, Jamilkhir membuat keputusan untuk melangsungkan sahaja pernikahan ke tiganya ini di rumah nenek Rudjini. Apa kurangnya kampung itu? Jauh dari bandar dan tiada siapa yang mengenalinya di sana. Jadi, keadaan ini juga selamat. Tiada sebab untuk Liafara mahupun Hasnina ke sana. Pilihan ini juga menyelamatkan hati nenek Rudjini daripada terluka kelak.
            Tiga hari selepas itu, Jamilkhir bergerak ke kampung nenek Rudjini.Dia berbohong pada Liafara dan Hasnina yang dia telah diarahkan oleh Ketua Pengarah Biro Agama Negeri untuk menjalankan satu penyelidikan kefahaman agama islam penduduk di kawasan pedalaman. Liafara mahu mengikut, tetapi dihalang oleh Jamilkhir dengan alasan masalah ketiadaan penginapan dan pengangkutan yang sesuai. Jamilkhir juga memperdayakan Hasnina dengan memberitahu yang dia terpaksa meredah dan tinggal di hutan tebal untuk ke penempatan orang asli. Lagi pun pemergiannya hanyalah lima hari sahaja.
            Pemergian Jamilkhir bernikah ini hanya ditemani oleh Razi seorang sahaja. Tiada rombongan dengan berdulang-dulang hantaran mengiringinya. Di sebelah pihak perempuan pun tidak mengadakan majlis yang besar, cuma ala kadar sahaja kendurinya untuk diraikan oleh hanya sanak-saudara dan jiran-jiran tetangga.
            Ini adalah majlis perkawinan ke dua bagi Jamilkhir untuk tahun ini yang selang masanya hanya sebulan sahaja. Bulan lepas dia mengadakan majlis perkawinannya dengan Hasnina di hotel lima di tengah kota dengan penuh ‘meriah’. Hari ini dia mengadakan majlis kenduri kawin dengan Rudjini secara sederhana di kampung pula. Apa yang diharapkan oleh Jamilkhir ialah semuanya berjalan lancar tanpa apa-apa gangguan.
            Sewaktu Jamilkhir dan Rudjini bersanding di atas pelamin, ramai tetamu tampil merenjiskan air mawar dan menepung tawar. Satu ketika, muncul seorang lelaki aneh di depan pelamin. Dia kelihatan memakai lilitan kain kepala yang menutup hampir keseluruhan mukanya. Jamilkhir menyangkakan pada mulanya lelaki itu mungkin juga mahu menepung tawar padanya, namun lelaki itu hanya berdiri tegak sahaja di depan pelamin sambil memandang Jamilkhir dengan tajam.
            Lelaki itu memberikan tunduk hormat kepada pengantin. Kemudian dia berpusing seketika ke sisi kanan, ke belakang dan ke sisi kiri. Pada setiap sisi dia memberi tunduk hormat kepada orang ramai. Akhirnya dia kembali mengadap pengantin. Dia bertafakur dengan mulutnya terkumat-kamit. Gelagatnya ini mengundang rasa saspens pada setiap orang yang ada di situ.
            Lelaki itu membuka kuda-kuda dengan menjarakkan kaki kirinya agak jauh ke depan. Dia mendepangkan tangan lalu menghayunkan ke kiri dan ke kanan bersilih ganti, disertai juga gerakan badan dan langkah kaki yang amat lincah. Rupa-rupanya lelaki aneh ini mahu mempertunjukkan silat. Walaupun acara ini tiada dalam agenda, masing-masing beranggapan ia adalah acara surprise untuk majlis itu.
            Bunyi tepisan tangan dan hentakan kaki yang padat pada bumi menandakan buah-buah silatnya kemas dan padu. Pasti lelaki ini bukan calang-calang orang, sungguh tinggi ilmu silatnya. Manakan tidak, sekali lompat dia berupaya mambuat dua balik kuang berturut-turut. Gerak silatnya kelihatan sungguh tangkas bagaikan seorang mahaguru silat lincah yang mahir.
            Ada juga tetamu yang nakal menepuk buntut baldi berulang kali bagaikan memalu gong lagaknya. Irama yang terhasil merancakkan lagi suasana. Lelaki itu terus mempersembahkan buah-buah silatnya. Bergegar-gegat pelamin disebabkan hentakan dan tendangan kuat lelaki itu. Lelaki itu tiba-tiba melompat ke atas pelamin pengantin pula. Jamilkhir dan Rudjini serta kebanyakan tetamu terjerit terperanjat.
            Sekarang lelaki itu berhadapan dengan Jamilkhir. Tiba-tiba dia menghunus keris daripada sarung yang tersisisp di pinggang Jamilkhir. Kedua-dua pengantin itu terkejut bukan kepalang lagi. Lelaki itu terus bersilat dengan mengacah-ngacah Jamilkhir dengan lebasan-libasan keris. Walaupun keris itu hanyalah replika yang tidaklah tajam sangat, Jamilkhir terpaksa mengelaknya dengan menyendeng ke kiri dan ke kanan bagi mengelakkan dirinya mendapat kecederaan.
            Satu ketika Jamilkhir terpaksa menolak badannya ke belakang apabila lelaki itu cuba menikam perutnya.
            Bam! Kerusi pelamin yang diduduki Jamilkhir terbalik terlentang ke belakang. Jamilkhir jatuh dengan paha dan kakinya menghenyak tubuh. Habis kain renda dan hiasan latar belakang pelamin luruh bersama disauk oleh kerusi Jamilkhir. Separuh binaan pelamin juga runtuh merudum.
            Lelaki aneh itu berhenti bersilat lalu mendapatkan Jamilkhir. Jamilkhir menyangkakan dia mahu tolong mengangkatnya dan meminta maaf. Sebaliknya lelaki itu mencekak leher baju Jamilkhir dengan kasar lalu menariknya bangun.
            Lelaki silat itu pun membuka kain yang menutup mukanya. Sekali lagi Jamilkhir terperanjat besar! Mukanya menjadi pucat lesi kebiruan. Jika ditoreh, mungkin tiada darah yang mengalir. Jantungnya pula bagaikan mahu berhenti berdenyut. Lelaki aneh itu rupa-rupanya adalah Abdul Hakim, ayah Hasnina, yang juga bapa mertuanya!
            Dia hadir ke majlis itu sebagai tetamu kehormat. Nenek Rudjini telah menjemputnya kerana dia telah banyak terhutang budi dengan lelaki itu. Abdul Hakim adalah seorang pegawai dari Jabatan Kebajikan Masyarakat yang selalu datang membantunya. Dia seorang yang baik hati, peramah dan sungguh perihatin. Namun hari ini dia sanggup mencemar duli bersilat apabila mendapati pengantin lelaki itu adalah menantunya!
            Rahsia yang telah bersungguh-sungguh cuba disembunyikan Jamilkhir terkantoi juga akhirnya.
            “Menantu bertuah! Ini rupanya kerja kamu ya?” tempiknya.
            “Ampunkan Jamil, papa,” Jamilkhir melutut di kaki Abdul Hakim.
            “Tambah bini saja kamu tahu. Bini-bini yang kamu sudah ada tu belum lagi berdamai, kamu pandai-pandai kawin lagi ya?” marah Abdul Hakim lagi.
            Walaupun dihujani pebagai tuduhan oleh Abdul Hakim. Jamilkhir berjaya juga mengawal keadaan. Dengan menggunakan kepintaran ilmu psikologinya, dia berjaya mempengaruhi Abdul Hakim supaya merahsiakan perkara itu buat sementara waktu. Dia juga berjanji untuk berlaku adil kepada semua isterinya.