Rabu, 14 September 2011

Ahmad Alkebab bab 3

           
Esoknya, Dimanosajo memberanikan diri untuk bekenalan dengan lebih lanjut dengan gadis gerai daging burung unta itu.
            “Mahukan enta berkenalan dengan ana?” tanya Dimanosajo berhati-hati. Hampir semalaman malam tadi dia menghafal supaya dia tidak tersasul menyebut unta lagi.
            “Nama ana Dimanosajo. Siapakah nama enta?” tanya Dimanosajo lagi.
            “Nama ana Duri,” jawab gadis itu pendek sambil merenung mata Dimanosajo.
            “Duri? Bahaya sungguh nama enta. Tajam, tetapi sangat sesuai dengan anak mata enta yang tajam ini,” Dimanosajo cuba mengusik.
            “Ya, ana memang bahaya. Jadi, enta tidak boleh main-main dengan ana. Nanti ana akan cangkuk dengan duri ana,” kata gadis itu.
            “Ana rela dicangkuk duri enta, asalkan ana dapat datang membeli daging burung unta di sini selalu,” Dimanosajo memberikan ayat ‘power’.
            “Rela kena cangkuk duri konon. Gatal!” ujar gadis  itu.
            “Ana memang rasa gatal. Kalau enta boleh tolong garukan, tentu ana rasa lega,” Dimanosajo terus mengusik.
            “Tolong garukan enta? Enta memang biadap. Kalau enta berani sangat, mari ana cangkukkan enta pada cangkuk daging burung unta ini. Bolehlah ana gantung enta dan lapah kulit enta yang gatal itu,” kata gadis itu sambil mengacu-acukan cangkuk daging dan pisau pelapah daging pada Dimanosajo.
            Dimanosajo tidak bertidak balas ataupun menunjukkan reaksi takut. Dia seronok melihat gadis gerai daging burung unta itu melenting dengan usikannya. Boleh tahan juga garangnya budak ini, desis hati Dimanosajo. Namun dia menyukainya. Walau apa pun yang dilakukan oleh gadis itu, Dimanosajo hanya tersenyum bagai kerang busuk. Akhirnya gadis itu diam dengan sendirinya apabila kehabisan akal hendak mengajar Dimanosajo lagi.
            “Esok kita jumpa lagi ya?” kata Dimanosajo sewaktu mengangkat kaki setelah hatinya puas dan terhibur dengan keletah gadis pujaannya. Itulah yang menceriakan permulaan harinya dan membangkitkan semangat kerja padanya pada hari itu. Gadis gerai daging burung unta itu bagaikan tonik hatinya. Dimanosajo tidak sanggup untuk tidak menatapnya walau sehari. Ini jelas kelihatan pada hari-hari dia tidak ke pasar, dia akan merasa seperti kehilangan sesuatu yang penting. Tubuhnya pun jadi lesu tanpa sebab.
            Begitulah keadaannya dari hari ke hari. Walaupun sentiasa dimarahi gadis penjual daging burung unta itu, Dimanosajo tetap mengunjungi gerainya setiap kali ke pasar. Walaupun kadangkala dia tidak perlu membeli daging burung unta kerana stok masih banyak, dia tetap datang ke gerai itu. Dapat bersua muka pun jadilah. Namun dia masih lagi belum berjaya memikat hatinya.
            Dimanosajo terpaksa mencari pendekatan baru untuk memikatnya. Kaedah berbual-bual dengan gadis itu tidak praktikal kerana ia pasti berakhir dengan acara cabar-mencabar, dengan masing-masing tetap mahu mempertahankan ego diri sendiri. Lalu akhirnya Dimanosajo gagal meluahkan isi hati dengan sepenuhnya. Tiada peluang langsung untuknya beromantik.
Dimanosajo mendapat idea untuk menulis surat. Mungkin dengan cara itu dia dapat menyatakan hasrat cintanya tanpa gangguan. Malam itu dia meluahkan seluruh isi hatinya dengan bait-bait perkataan nan indah di atas sekeping kertas putih. Hatinya berasa amat lega sebaik sahaja selesai menulis, bagaikan segala beban berat yang bergayut di hatinya sebelum ini sudah terlucut jatuh.
Esoknya, Dimanosajo datang ke gerai daging burung unta itu dengan ceria seperti biasa, tetapi tidak banyak bercakap melainkan hal urusan pembelian daging sahaja. Hal ini menimbulkan kehairanan yang amat sangat di hati gadis itu, hinggakan terlintas di fikirannya yang Dimanosajo sudah tidak lagi berminat kepadanya dan mungkin juga sudah mempunyai buah hati yang lain.
Sewaktu menghulurkan duit bayaran harga daging yang dibeli, Dimanosajo menyelitkan surat cintanya di antara kepingan-kepingan wang kertas itu. Namun dia hampa kerana gadis itu tidak mengendahkannya. Bahkan dia tidak mengira pun duit yang di terimanya.
“Mengapa enta tidak periksa duit itu cukup atau tidaknya?” tanya Dimanosajo.
“Nanti ana kiralah,” kata gadis itu acuh tak acuh.
“Kalau tidak cukup bagaimana?” tanya Dimanosajo lagi.
“Ana tuntutlah bakinya semula. Esok atau lusa enta pasti datang lagi,” jelas gadis itu. Sebenarnya dia cuba menyembunyikan perasaan runsingnya akhibat perubahan mendadak sikap Dimanosajo pada hari itu.
Betul juga, detik hati Dimanosajo. Dia masih tercegat di depan gerai itu sambil mencari-cari kata-kata terbaik untuk terus mempengaruhi gadis itu agar berbuat sesuatu bagi menjumpai suratnya. Dicubanya menjuihkan bibirnya pada duit tadi, tetapi dibalas pula oleh gadis itu dengan muka cengih.
            “Apa lagi yang enta tunggu? Pergilah cepat pulang. Nanti Pak Balaichand tertunggu-tunggu pula dagingnya,” sergah gadis itu.
            “Eh, baiklah. Baiklah,” kata Dimanosajo gugup. Dia pun melangkah pergi. Mungkin budak itu akan membaca suratnya sedikit masa lagi, hatinya memujuk diri sendiri.
            Dua hari berselang, Dimanosajo datang lagi ke gerai daging burung unta itu seperti biasa. Hari ini dia disambut oleh tauke gerai itu sendiri dengan senyuman yang besar. Dimanosajo kaget.
            “Jaga sendirikah gerai hari ini, bos?” tegur Dimanosajo.
            “Baiduri cuti,” jawab tauke gerai itu pendek.
            “Oh, perempuan yang jaga gerai ini bernama Baiduri rupanya. Kenapa dia cuti?” soal Dimanosajo.
            “Dia cuti sebab dia dapat surat ini,” kata tauke itu dengan menunjukkan satu kertas yang berlipat. Dimanosajo segera mengenali kertas itu, surat cintanya yang telah diberikan kepada Baiduri dua hari lalu. Merah padam muka Dimanosajo. Kalau sudah surat itu berada di tangan tauke gerai daging burung unta sekarang, bermakna sudah tentulah dia telah membacanya.
Aduh…bocor sudah rahsia ana. Sampainya hati enta berikan surat ana pada tauke enta, Baiduri, hati Dimanosajo mengeluh.
            “A… Ana… Ana…” suara Dimanosajo bagaikan tersangkut di kerongkongnya. Tauke gerai itu ketawa melihat Dimanosajo yang tiba-tiba sahaja menjadi gagap.
            “Tersentuh hati ana membaca surat yang enta tulis ini. Ana tidak sangka, enta seorang romeo yang hebat,” puji tauke gerai. Namun Dimanosajo berasa tersindir.
            “Jangan bimbang, ana sudah tanya Baiduri. Dia setuju menerima cinta enta itu. Dia cuti hari ini pun sebab dia tidak sanggup bersemuka dengan enta. Dia malu. Malu tapi mahu, hahaha…” kata tauke gerai lagi.
            Malunya Dimanosajo usah dikata lagi. Kalau boleh, waktu itu juga dia mahu menempekkan kepingan-kepingan daging burung unta itu ke mukanya. Namun hatinya melonjak gembira sebaik mengetahui Baiduri telah menerima cintanya. Sekian lama dia cuba bertepuk, hari ini tepukannya disambut dan berbunyi.
            “Betulkah? Enta tidak tipukah?” tanya Dimanosajo untuk mengawal malu. Sebenarnya dia tidak perlukan sangat jawapan soalannya itu.
            “Betullah. Nanti enta tanya sendiri,” balas tauke gerai daging burung unta.
            Menurut tauke daging burung unta itu lagi, dialah yang menjumpai surat itu sewaktu mengira duit hasil jualan. Baiduri pula terpinga-pinga bila dia menunjukkan surat itu. Setelah dia membaca sendiri, anehnya Baiduri tidak marah walaupun terkejut. Mukanya terus kemerah-marahan. Dia juga tidak mengiakan ataupun menidakkan apabila ditanya adakah dia menerima Dimanosajo. Dia hanya tersenyum dan tersipu-sipu malu!
            Dimanosajo tersenyum lebar mengingati kisah itu. Hidungnya pun terkembang-kempis juga. Dia terus mengayuh basikal beroda tiganya.

Kebab kambing kebab bebiri,
            Kebab unta dan burung unta,
            Kebab Dimanosajo kebab dicari,
            Sekali rasa terus jatuh cinta.