Selasa, 6 September 2011

Nujum Pak Belukang bab 3

Milo Shake Special

            Belukang hanya mampu menggeleng-geleng kepala bila melihat ayahnya masih di atas katil, sebagaimana sewaktu dia meninggalkan rumah awal pagi tadi. Bezanya cuma pagi tadi ayahnya masih berlingkar dalam selimut, tetapi sekarang ada sedikit kemajuan, sudah bangkit dan berteleku di muka jendela.    
            “Abah masih atas katil?” tegur Belukang.
            “Apa yang kau nak hairankan, Belukang? Biasalah. Ibu ayam pun kalau mengeram telur, tiga empat hari tak turun dari sangkak, kamu tahu tak?” ujar Pak Belukang sambil menguap.
            “Itu ibu ayam mengeram telur. Abah mengeram apa?” tanya Belukang.
            “Abah mengeram… Ah, sudahlah Belukang. Jangan banyak soal. Kamu pergi ke dapur dan buatkan abah segelas milo panas,” suruh Pak Belukang.
            “Rumah kita mana ada milo, abah. Sudah berapa tahun abah tidak beli milo,” kata Belukang.
            “Ah, pandai-pandai engkaulah buat. Asalkan ada rupa macam milo, sudah,” ujar Pak Belukang. Belukang berlalu sahaja ke dapur kerana malas hendak berdebat lagi dengan ayahnya itu. Berlawan debat sampai subuh esok pun dia pasti tidak akan menang.
            “Macam mana nak buat air milo kalau milo pun tak ada? Sudah nyanyuk abah ini agaknya,” Belukang merungut sendirian. Dia bersandar di bingkai pintu bilik air. Sedang dia termanggu-manggu itu, dia terlihat yang tangannya masih ada lumpur. Begitu juga dengan pakaiannya dan anggota badan yang lain. Ya, Belukang mendapat satu akal yang bernas.
            “Ah, pandai-pandai engkaulah buat. Asalkan ada rupa macam milo sudah,” Belukang mengajuk kata-kata ayahnya tadi sendirian.
            Belukang menanggalkan pakaiannya lalu diletakkan ke dalam sebiji besen. Segayung air dicurahkan ke dalam besen itu dan pakaiannya tadi dikecah-kecahkan. Air lumpur pekat berwarna kelabu pun terhasil. Belukang tersenyum sendirian.
            Tiba-tiba Belukang teringat sesuatu. “Abah! Air panas tak ada. Belukang buat air milo shake, boleh tak?” laung Belukang.
            “Apa-apa sajalah, Belukang,” kedengaran suara malas Pak Belukang menyahut.
            Belukang menambahkan sedikit serbuk sabun ke dalam besen dan dikecah-kecahnya lagi sehingga berbuih. Kemudian dia mengambil sebiji bekas air Tupperware dan menceduk air lumpur tadi. Dapat sahaja isi setengah bekas, Belukang terus mengetatkan penutupnya. Belukang menggoncang bekas air itu sekuat hati. Maka buih-buih halus terhasil dengan banyaknya bersama air lumpur pekat itu.
            Belukang menuangkan ‘milo shake’ itu ke dalam sebiji gelas. Buih-buihnya yang halus kelihatan sungguh menyelerakan kepada sesiapa sahaja yang tidak tahu. Terus sahaja Belukang membawa segelas ‘milo shake’ itu kepada ayahnya.
            “Abah, milo shake special untuk abah,” kata Belukang dengan manghulurkan gelas itu.
            “Ha… ada pun milo untuk abah,” ujar Pak Belukang gembira.
            Setelah seteguk ‘milo shake’ itu melepasi kerongkongnya, Pak Belukang terbersin serta merta. Buih-buih ‘milo shake’ itu bersembur keluar dari mulut dan hidungnya.
            “Milo apa yang kamu buat ini belukang? Milo sudah expiredkah? Atau milo yang sudah dimakan anai-anai?” tanya Pak Belukang.
            “Pandai-pandailah Belukang buat... Asalkan ada rupa macam milo, sudahlah abah,” kata Belukang mengajuk lagi kata-kata abahnya sebentar tadi.
            “Aik, kamu tiru abah ya, Belukang?” Pak Belukang mengerut kening.
            Belukang hanya menjuih bibir serta mengangkat bahunya.
            “Huhh… Hentam sajalah Belukang,” keluh Pak Belukang lalu meneguk lagi ‘milo shake’ itu. Kali ini dia menyumbat lubang hidungnya dengan dua jari.
            Milo shake yang sebenar ialah campuran milo, susu dan ais krim yang diputarkan dalam mesin pengisar lebih kurang tiga minit. Tetapi resepi milo shake Belukang ini lebih canggih, mudah dan murah. Hanya rasanya sahaja yang parah.
            “Assalamualaikum!” satu jeritan tiba-tiba kedengaran dari luar.
            Kerana terkejut, Pak Belukang tertuang dengan banyaknya milo shake yang sedang dihirupnya ke dalam mulut. Akhibatnya dia terbelahak kuat.
            “Assalamualaikum!” suara yang lain pula menjerit.
            Sambil terbatuk mengokol-ngokol, Pak Belukang menjenguk keluar.
            “Oh, Sarip… Kudin… Waalaikummussalam. Apa hal datang? Naiklah,” tanya Pak Belukang termengah-mengah. Dia kemudiannya keluar lalu melabuhkan punggung di atas beranda.
            “Kami datang ini, ada hajat besar Pak Belukang,” kata Sarip selepas mereka bersalaman.
            “Macam datang nak meminang saja bunyinya. Saya tiada anak perempuan. Kalau nak pinang saya sendiri boleh sangatlah,” kata Pak Belukang berlawak bodoh.
            Kudin mendegus kecil. “Kami datang ini bukannya nak meminang, tetapi nak mengajak Pak Belukang menyertai orang kampung buat projek ternakan ikan sangkar baru,” jelasnya.
            “Iyalah Pak Belukang. Ada seorang tauke cina besar yang melabur buat sangkar ternakan ikan baru. Dia menjemput orang-orang kampung berkerja di sangkar ternakan ikannya. Marilah bersama kami menyertai projek itu, Pak Belukang,” tambah Sarip pula.
            Pak Belukang tidak segera menjawab, sebaliknya dia berpaling ke dalam rumah lalu menjerit, “Belukang! Buat lagi dua gelas milo shake special untuk Pak Sarip dan Pak Kudin ini!”
            “Bukan apa Pak Belukang. Kami kasihan melihat Belukang tu kerja teruk-teruk pagi dan petang seorang diri untuk menanggung Pak Belukang. Dia itu masih kecil lagi,” kata Kudin.
            “Sepatutnya Pak Belukanglah yang bekerja menanggung anak. Ini terbalik pula,” sokong Sarip.
            Belukang keluar membawa dua gelas ‘milo shake’ lagi untuk tetamu-tetamu mereka itu.
            “Ha, sebelum kita teruskan bersembang, minumlah dulu milo shake special saya ini Sarip, Kudin,” pelawa Pak Belukang.
            Sarip dan Kudin mengambil gelas ‘milo shake’ masing-masing dan meneguknya serentak. Dan serentak jugalah mereka terbersin sejurus selepas itu.
            “Air milo apa ini Pak Belukang? Pelik sangat rasanya!” marah Sarip. Dia meludah-ludah ke tanah baki air ‘milo shake’ yang masih ada dalam mulutnya.
            “Inilah ‘milo shake’ special, campuran tongkat ali dengan susu kuda liar dan telur puyuh. Formula barulah katakan. Ada ekstrak ramuan herba khas untuk meningkatkan tenaga lelaki. Milo ini juga dihasilkan di kilang yang bertaraf GMP. Memang sudah menjadi amalan tradisi turun-temurun daripada nenek moyang kita lagi. Rasanya juga enak. Sekali cuba pasti hendak lagi,” kata Pak Belukang bagaikan promoter jualan langsung.
            “Iyalah tu Pak Belukang. Kalau milo ini sudah menguatkan tenaga Pak Belukang, marilah bersama kami kerjakan sangkar ikan baru itu sekuat-kuatnya,” kata Kudin yang mulai bosan.
            “Saya ini bukan tidak mahu kerja, Kudin. Tetapi cuti sakit saya belum habis lagi,” kata Pak Belukang.
            “Cuti sakit? Pak Belukang sakit apa?” tanya Kudin.
            “Penyakit saya ini sangat bahaya. Tidak boleh berkerja. Apa lagi kalau kerja-kerja berat. Doktor cakap tiada ubatnya,” jelas Pak Belukang.
            “Ah, saya tahu sangat dengan penyakit Pak Belukang ini. Memang tiada ubatnya,” kata Sarip.
            “Penyakit apakah itu, Sarip?” soal Kudin.
            “Itulah penyakit salam terbalik namanya,” jelas Sarip.
            “Salam terbalik? Penyakit jenis apa itu? Macam jantung terbalikkah?” tanya Kudin lagi.
            “Penyakit ini lebih teruk daripada jantung terbalik. Bukankah begitu Pak Belukang?” tanya Sarip bersungguh-sungguh.
            Pak Belukang kelihatan keliru, namun dia mengangguk-angguk. “Ya, betul. Betul tu,” katanya walaupun dia tidak faham apa yang Sarip katakan.
            “Er… berapa lama lagi saya boleh hidup, Sarip?” tanya Pak Belukang cemas.
            “Mengikut perkiraan saya, Pak Belukang ini tidak akan sempat sampai hujung tahun ini. Kecualilah Pak Belukang menjalani terapi untuk melawan penyakit tersebut,”
            “Terapi macam mana itu, Sarip,” tanya Pak Belukang penuh bimbang. Selalunya terapi melawan penyakit ini pasti kena buat perkara yang pelik-pelik. Misalnya ditanam seluruh badan kecuali kepala dalam pasir ataupun membiarkan tubuh dilingkari ular-ular berbisa.
            “Terapinya mudah sahaja. Pak Belukang kena menghayun cangkul di kebun, atau menebar jala di sungai, ataupun memanjat pokok kelapa dan memetik buahnya,” kata Sarip. Dahi Pak Belukang berkerut. Sungguh dia tidak faham apa kaitan terapi-terapi itu dengan penyakitnya. Malah dia tidak tahu menahu langsung penyakit yang dikatakan oleh si Sarip itu.
            “Apa sebenarnya penyakit salam terbalik ini, Pak Belukang?” tanya Kudin pada Pak Belukang. Dia juga turut terkeliru.
            Pak Belukang terpinga-pinga. Dia tidak tahu mahu menjawab apa.
            “Syhh…” Sarip memberi isyarat dengan jari telunjuk di bibir. “Pasal penyakit ini amat merbahaya, ia tidak boleh diberitahu secara terbuka. Nanti tidak pasal-pasal berjangkit pada kita pula,” Sarip berbisik pada Kudin.
            “Oh…” Kudin serta-merta menjadi cemas.
            “Kalau kamu hendak tahu, aku kena beri tahu engkau secara tertutup,” bisik Sarip lagi.
            “Cara tertutup macam mana?” tanya Kudin dengan berbisik juga.
            Mata Sarip melilau-lilau ke sekeliling seperti berwaspada agar tiada orang lain selain mereka bertiga di situ. Kemudian dia menarik sehelai kain pelekat sarung Pak Belukang yang tersidai di tali ampaian. Sarip merapatkan mukanya pada muka Kudin lalu mengelubung kepala mereka berdua dengan kain pelekat sarung tadi.
            Di bawah kelubung kain itu Sarip berbisik, “ kamu hendak tahu apakah penyakit salam terbalik itu?”
            “Ya, penyakit macam mana salam terbalik itu?” Kudin berbisik juga.
            “Cuba kamu eja perkataan ‘salam’ secara terbalik,” kata Sarip.
            “Eja ‘salam’ secara terbalik?” Kudin meminta kepastian. Sarip mengangguk.
            “M… A… L… A… S… malas?” tanya Kudin. Sarip mengangguk lagi. Kudin mahu tergelak, tetapi segera mulutnya ditekup oleh Sarip.
            “Jangan cakap pada Pak Belukang. Nanti dia melenting,” pinta Sarip. Giliran Kudin pula mengangguk. Dia ingatkan penyakit berbahaya seperti AIDS atau JE tadi. Rupa-rupanya penyakit sikap malas! Memanglah doktor yang sepakar mana pun tidak mempunyai ubatnya.
            Sarip pun membuka kain sarung yang mengelubungi mereka. Dia mendapati muka Pak Belukang masih kelihatan keliru dan bimbang.
            “Ehem… bila cuti sakit Pak Belukang habis?” tanya Sarip.
            “Entahlah. Kata doktor, paling awal pun mungkin sebulan lagi,” kata Pak Belukang, mereka cerita palsu.
            “Kalau begitu, cuti sakit setahun pun tidak apalah, Pak Belukang. Kalau paksakan diri berkerja juga, rebah pengsan pula Pak Belukang nanti,” kata Kudin dengan sinis.
            “Itulah yang saya bimbangkan. Lebih baik saya berehat di rumah saja daripada menyeksa diri pergi berkerja. Kalaulah saya mati di tempat kerja nanti, jadi yatimlah anak saya si Belukang itu,” kata Pak Belukang tanpa merasa apa-apa tersindir atau bersalah.
            “Kalau sudah begitu kata Pak Belukang, kami sudah tidak boleh buat apa-apa lagi. Jadi kami mahu meminta diri dululah,” kata Sarip. Mereka berdua pun terjun dari beranda rumah Pak Belukang.
            Namun Pak Belukang segera menahan mereka. “Sabarlah dulu, takkan baru duduk sekejap sudah mahu balik. Buat penat kamu berdua datang saja. Aku boleh turut serta dalam projek ternakan ikan baru itu, tetapi dengan satu sayarat.”
            “Syarat apa pula Pak Belukang?” soal Sarip.
            “Syaratnya aku mahu jadi pengurus, bukan jadi kuli,” kata Pak Belukang dengan tersengih.
            “Sudahlah Pak Belukang. Melampau-lampau pula mahunya. Pak Belukang bukannya ada ijazah university pun. Sekolah rendah pun Pak Belukang tidak habis. Pak Belukang jangan mimpilah nak pegang jawatan pengurus. Dapat jadi kuli pun sudah cukup bagus,” ujar Sarip.
            “Eh, kau jangan tak tahu, aku ni ilmu penuh di dada. Bab-bab ternak ikan ini aku mahir semua. Setakat jadi kuli macam kamu, apa yang kamu dapat?” Pak Belukang mencemuh sesedap rasa.
            “Mengata dulang paku serpih. Mengata orang dia yang lebih. Jadi kuli lagi bagus daripada Pak Belukang yang membuta sepanjang hari. Dapatlah kami sedikit upah di atas usaha tenaga kami, tetapi Pak Belukang hanya dapat buat air liur basi pada bantal sahaja sepanjang hari,” Kudin memulangkan paku buah keras.
            “Itulah yang kamu tidak tahu. Aku duduk di rumah sehari-hari untuk melakar pelan, mengatur strategi dan membuat persiapan projek ternakan ikan sangkar aku sendiri kelak. Aku juga bakal tauke besar sangkar ikan nanti. Tunggulah tahun depan, aku akan mulakan projek aku itu selepas mendapat peruntukan lima juta daripada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. YB Sumbing sudah berjanji mahu membantu aku dapatkan peruntukan itu jika dia berjaya menjadi Pengetua Parang Kangkung Jaya nanti,” kata Pak Belukang lagi. Nampaknya dia masih terpengaruh dengan mimpinya semalam.
            “Lima juta? Jangan temberanglah Pak Belukang. Siapa yang senang-senang nak berikan duit lima juta? Pak Belukang ini bermimpi di siang hari agaknya. Itulah akhibatnya asyik tidur saja,” Kudin menempelak.
            “Bukan itu saja, aku juga akan kawin dengan Seri Ayu, anak YB Sumbing yang cantik jelita itu,” tambah Pak Belukang lagi tanpa menghiraukan Kudin dan Sarip yang langsung tidak mempercayainya.
            “Sudahlah, Pak Belukang. Ukurlah baju di badan sendiri dulu. Baju yang besar atau yang ketat, jangan dipakai. Nanti diketawakan orang. Tidak ingin pun YB Sumbing itu ambil Pak Belukang buat menantu. Tiada untungnya,” kata Sarip lalu ketawa berdekah-dekah.
            “Aku akan buktikan yang aku akan berjaya memperisterikan Seri Ayu satu hari nanti. Waktu itu baru terkeluar biji mata kamu tengok,” balas Pak Belukang.
            “Iyalah Pak Belukang. Hari Pak Belukang kawin nanti, kami akan datang bawakan hadiah besar-besar. Sekarang kami hendak pulang dulu, ya,” kata Kudin.
            “Eh, tunggu dulu. Mahukah kamu berdua mendengar satu cerita?” tanya Pak Belukang.
            “Cerita apa pula Pak Belukang,” tanya Kudin mematikan langkah.
            “Cerita asal usul air milo yang kamu berdua minum tadi itu,” kata Pak Belukang.
            “Bagaimana milo itu dicipta, Pak Belukang? Siapa yang menciptanya?” tanya Sarip, nampak berminat pula.
            Dengan senyum lebar, Pak Belukang pun memulakan ceritanya, “Pada zaman dulu, dalam sebuah hutan, tinggal seorang janda tua dengan anak daranya. Satu hari, ada seorang pelancong mat saleh tersesat dalam hutan itu datang meminta air. Si anak dara menghidangkan secawan air. Sedang pelancong itu minum, si ibu keluar dan menyuruh anaknya masuk. Si ibu terpikat dengan ketampanan pelancong mat saleh tadi dan berkira-kira mahu menguratnya,”
            “Selepas habis secawan diminum, pelancong mat saleh itu berkata, very good. What kind of drink is this?”
            “Menyangkakan mat saleh itu bertanyakan namanya, si ibu menjawab, Mek Long,”
            “Melo! Very good, kata mat saleh itu dengan menunjukkan tanda bagus. Si ibu menyangka mat saleh itu memuji akan kecantikannya lalu pengsan kerana gembira tidak terkata,”
            “Lepas itu apa yang terjadi?” tanya Kudin tidak sabar.
            “Selepas itu, mat saleh itu pun pulanglah ke negaranya. Dia membuat air minuman yang serupa dengan anak dara hutan itu dan menamakannya milo,” jelas Pak Belukang.
            “Apa punya ceritalah yang Pak Belukang cakap ini. Mengarut betul,” cemuh Sarip.
            “Buang masa saja kita dengar. Mari kita pulang, Sarip,” ajak Kudin.
            “Mari,” kata Sarip. Mereka pun mula mengangkat kaki.
            “Nanti,” panggil Pak Belukang. Kedua-dua pemuda itu menoleh lagi.
            “Lain kali kalau mahu minum milo shake special Pak Belukang lagi, datanglah ke sini. Jangan segan-segan,” kata Pak Belukang.
            “Terima kasih sajalah, Pak Belukang. Pak Belukang minumlah seorang,” kata Kudin dan Sarip serentak. Mereka pun terus meninggalkan rumah Pak Belukang.